Podstawy marketingu dla restauracji

img

Punkty gastronomiczne takie jak restauracje, bistra, bary szybkiej obsługi i inne są obecnie bardzo popularne. Lubimy iść do lokalu na śniadanie, obiad lub na kolację – czy to w celach służbowych, rekreacyjnych, towarzyskich czy po prostu nie umiemy lub nie lubimy gotować.

W obecnych czasach nie jesteśmy ograniczeni odległością. Mając rower, samochód albo przystanek autobusowy niedaleko możemy wybrać się na obiad do restauracji oddalonej od miejsca zamieszkania nawet o kilkanaście czy kilkadziesiąt kilometrów. Przy tak dużej konkurencji restauracje i inne punkty gastronomiczne muszą mieć mocno rozwinięty marketing, aby przyciągnąć do siebie klientów i dzięki temu uzyskać satysfakcjonujące zyski.

Marketing – definicja

Wyjaśnijmy najpierw czym tak naprawdę jest marketing. Jedna z definicji mówi o tym, że marketing jest procesem planowania i realizacji planów, dotyczącym ustalania ceny, promocji oraz dystrybucji produktów albo też usług. Celem marketingu jest wymiana tych produktów lub usług w taki sposób, aby zaspokoić potrzeby konsumenta ale także osiągnąć cel firmy jakim jest satysfakcjonujący zysk.

Działania marketingowe powinny być podejmowane przez każdą branżę, w tym oczywiście branżę gastronomiczną. Restauracje powinny przeanalizować rynek, sprawdzić konkurencję oraz grupę odbiorców i na podstawie badań oraz wiedzy wytyczyć sobie strategię marketingową. Podstawową zasadą marketingową jest orientacja na nabywcę, a więc należy zastanowić się kogo chcemy widzieć w grupie odbiorców i do tej grupy dostosować strategię działania.

Strategia marketingowa restauracji

Strategia marketingowa to sposób, w jaki restauracja zamierza realizować swoje cele marketingowe. Powinna ona wziąć pod uwagę posiadane przez kadrę zarządzającą oraz przez pracowników umiejętności ale także zasoby znajdujące się na rynku. Aby marketing był skuteczny, kierownictwo albo specjalista od marketingu w restauracji powinien zaplanować strategię. Proces strategicznego planowania marketingowego składa się z kilku kroków:

  • ustalenie celów – uświadomienie sobie jakie mamy cele, jaką misję i co chcemy osiągnąć.
  • przegląd sytuacji rynkowej – analiza rynku i konkurencji, analiza SWOT.
  • formowanie strategii – ustalenie strategii marketingowej, oszacowanie kosztów i zysków.
  • alokacja zasobów i monitoring – potwierdzenie możliwości finansowych i stworzenie rocznego planu finansowego.

Analiza SWOT czyli przegląd sytuacji na rynku gastronomicznym

Niektórym może się wydawać, że marketing to tylko triki dzięki którym restauracja uzyskuje zysk. Nic bardziej mylnego. Od poprawnie prowadzonego marketingu zależy być albo nie być restauracji. Co roku otwierają się nowe knajpki oferujące jedzenie ale nie wszystkie potrafią utrzymać się na rynku. Aby miejsce faktycznie było dochodowe i przynosiło duże zyski należy do sprawy podejść poważnie i skrupulatnie.

Bardzo pomocna w ustaleniu strategii marketingowej jest analiza SWOT. Jest to bardzo prosta technika służąca do analizy informacji o firmie i jej otoczeniu. Jej nazwa pochodzi od pierwszych liter części składowych analizy:

  • Strengths – silne strony,
  • Weaknesses – słabe strony,
  • Opportunities – szanse i okazje,
  • Threats – zagrożenia.

W każdym przedsiębiorstwie a również w restauracjach to właśnie analiza mocnych i słabych stron, szans na poprawę i zagrożeń pozwala na dobór odpowiedniej strategii marketingowej. Ich uświadomienie i analiza pomagają w eliminacji słabych stron oraz umacnianiu mocnych stron. W internecie można bez problemu znaleźć opis wykonania tej analizy – nawet dla laika w tematach marketingowych nie powinno to stanowić problemu.

Rodzaje marketingu najczęściej występujące w branży restauracyjnej

Oczywiście istnieje bardzo wiele rodzajów marketingu i osoba zarządzająca powinna się z nimi zapoznać i stosować te, które uzna za słuszne i celowe. W restauracjach stosuje się głównie marketing:

  • internetowy czyli dzianie poprzez strony internetowe, wiadomości mailowe itp.
  • mobilny gdzie treści marketingowe są przekazywane przez telefony komórkowe lub różnego rodzaju banery reklamowe.
  • sensoryczny a więc działania mające wpływ na nasze zmysły czyli na nasz wzrok, węch czy też słuch.
  • szeptany czyli przekazanie treści marketingowej potencjalnemu klientowi w taki sposób, żeby myślał on, że jest to niezaplanowane i spontaniczne.
  • w mediach społecznościowych poprzez udostępnianie treści na Facebooku, Instagramie, Twitterze itp.
  • remarketing czyli kampanie prowadzone przez Google Ads.
  • event a więc poprzez organizowanie eventów, spotkań, wieczorków tematycznych.
  • standardowy w formie papierowej poprzez ulotki reklamowe.

img
Izabela Praska

Redaktor FooDeliver.pl, pasjonatka gastromarketingu i dobrej kuchni, marketingowiec. Specjalistka produktu FooDeliver.pl.

Jesteś zainteresowany ofertą?

Chcesz poznać szczegóły naszej oferty? Zobaczyć demo systemu? Napisz do nas, oddzwonimy