Punkty gastronomiczne takie jak restauracje, bistra, bary szybkiej obsługi i inne są obecnie bardzo popularne. Lubimy iść do lokalu na śniadanie, obiad lub na kolację – czy to w celach służbowych, rekreacyjnych, towarzyskich czy po prostu nie umiemy lub nie lubimy gotować.
W obecnych czasach nie jesteśmy ograniczeni odległością. Mając rower, samochód albo przystanek autobusowy niedaleko możemy wybrać się na obiad do restauracji oddalonej od miejsca zamieszkania nawet o kilkanaście czy kilkadziesiąt kilometrów. Przy tak dużej konkurencji restauracje i inne punkty gastronomiczne muszą mieć mocno rozwinięty marketing, aby przyciągnąć do siebie klientów i dzięki temu uzyskać satysfakcjonujące zyski.
Wyjaśnijmy najpierw czym tak naprawdę jest marketing. Jedna z definicji mówi o tym, że marketing jest procesem planowania i realizacji planów, dotyczącym ustalania ceny, promocji oraz dystrybucji produktów albo też usług. Celem marketingu jest wymiana tych produktów lub usług w taki sposób, aby zaspokoić potrzeby konsumenta ale także osiągnąć cel firmy jakim jest satysfakcjonujący zysk.
Działania marketingowe powinny być podejmowane przez każdą branżę, w tym oczywiście branżę gastronomiczną. Restauracje powinny przeanalizować rynek, sprawdzić konkurencję oraz grupę odbiorców i na podstawie badań oraz wiedzy wytyczyć sobie strategię marketingową. Podstawową zasadą marketingową jest orientacja na nabywcę, a więc należy zastanowić się kogo chcemy widzieć w grupie odbiorców i do tej grupy dostosować strategię działania.
Strategia marketingowa to sposób, w jaki restauracja zamierza realizować swoje cele marketingowe. Powinna ona wziąć pod uwagę posiadane przez kadrę zarządzającą oraz przez pracowników umiejętności ale także zasoby znajdujące się na rynku. Aby marketing był skuteczny, kierownictwo albo specjalista od marketingu w restauracji powinien zaplanować strategię. Proces strategicznego planowania marketingowego składa się z kilku kroków:
Niektórym może się wydawać, że marketing to tylko triki dzięki którym restauracja uzyskuje zysk. Nic bardziej mylnego. Od poprawnie prowadzonego marketingu zależy być albo nie być restauracji. Co roku otwierają się nowe knajpki oferujące jedzenie ale nie wszystkie potrafią utrzymać się na rynku. Aby miejsce faktycznie było dochodowe i przynosiło duże zyski należy do sprawy podejść poważnie i skrupulatnie.
Bardzo pomocna w ustaleniu strategii marketingowej jest analiza SWOT. Jest to bardzo prosta technika służąca do analizy informacji o firmie i jej otoczeniu. Jej nazwa pochodzi od pierwszych liter części składowych analizy:
W każdym przedsiębiorstwie a również w restauracjach to właśnie analiza mocnych i słabych stron, szans na poprawę i zagrożeń pozwala na dobór odpowiedniej strategii marketingowej. Ich uświadomienie i analiza pomagają w eliminacji słabych stron oraz umacnianiu mocnych stron. W internecie można bez problemu znaleźć opis wykonania tej analizy – nawet dla laika w tematach marketingowych nie powinno to stanowić problemu.
Oczywiście istnieje bardzo wiele rodzajów marketingu i osoba zarządzająca powinna się z nimi zapoznać i stosować te, które uzna za słuszne i celowe. W restauracjach stosuje się głównie marketing:
Chcesz poznać szczegóły naszej oferty? Zobaczyć demo systemu? Napisz do nas, oddzwonimy