Jak stworzyć dobry Biznesplan dla restauracji?

img

Nie każda osoba chcąca otworzyć działalność musi tworzyć Biznesplan. Jeśli wiesz co chcesz zrobić, masz pełny plan w głowie i masz na to fundusze lub doświadczenie w branży - biznesplan pomoże Ci tylko uporządkować myśli, planowane koszty i dalsze działania. Pozwoli też na spojrzenie na pomysł z innej perspektywy. Niestety jednak nie raz bywa tak, że w naszej głowie coś wydaje się ciekawe, ale przelane na papier lub wypowiedziane na głos całkowicie traci jakikolwiek urok.

Biznesplan jest niezbędny, jeżeli nie jesteś w stanie sam sfinansować wszystkich kosztów otwarcia działalności i chcesz starać się o dotacje, kredyt albo wejść w spółkę z jakimś inwestorem. Stworzenie biznesplanu dla początkującego restauratora jest jednak kluczowe i zdecydowanie to doradzam. Pozwala na ocenę realności przedsięwzięcia, wyliczenie kosztów i sprawdzenie swoich szans na mocno konkurencyjnym rynku.

Biznesplan powinien być opisany jak najbardziej szczegółowo, ale i prosto, aby każda osoba mogła w pełni zrozumieć Twój zamysł. Warto go podzielić na akapity i stworzyć spis treści, aby można było łatwo znaleźć konkretne kwestie. Przed rozpoczęciem pracy nad biznesplanem trzeba wstępnie zaplanować wygląd restauracji, menu, czas pracy, ilość zatrudnionych osób itp. Przede wszystkim musisz odpowiedzieć sobie na pytanie, czym chcesz się wyróżniać, czemu masz szansę być lepszy od innych na rynku. Biznesplan można podzielić na 10 kroków.

1. Opis planowanej działalności - opisanie pomysłu na biznes, budowanie marki, działanie na rynku oraz wskazanie planowanej oferty. Ten opis powinien zająć od 1 do nawet 4 stron. Trzeba w nim zawrzeć wiele składowych ale przede wszystkim doprowadzić do tego, że osoba czytająca ten opis uwierzy w sukces restauracji. Pierwszy punkt biznesplanu ma być treściwy, interesujący ale i zawierający najważniejsze informacje.

W tym pierwszym punkcie powinieneś opisać:

  • dlaczego zdecydowałeś się na otworzenie danej działalności,
  • jaką masz wiedzę na temat wskazanej branży,
  • czym będzie się wyróżniał Twój lokal,
  • jaki cel chcesz osiągnąć otwierając restaurację.

2. Analiza rynku i konkurencji - sprawdzenie konkurencji, lokalizacji, preferencji grupy docelowej, do której chcesz dotrzeć, analiza cen na rynku.

W tym kroku należy opisać sytuację rynkową i udowodnić, że Twoja restauracja może się wpasować w obecne trendy i mieć szansę na działanie z zyskiem. Odpowiedz sobie na pytania:

  • Do jakiej grupy klientów chcesz dotrzeć? Czy znajdziesz wystarczającą ilość osób z Twojej grupy docelowej w okolicy?
  • Czy Twój planowany lokal ma dogodny dojazd? Będą tam miejsca parkingowe? Czy obok lokalu jest spory ruch?
  • Czy w okolicy Twojej restauracji są inne lokale? Czy ktoś na rynku lokalnym ma podobną ofertę do Twojej? Jeśli tak, to czym chcesz się wyróżnić spośród konkurencji?

3. Analiza kosztów - wskazanie kosztów początkowych czyli inwestycyjnych ale także późniejszych, comiesięcznych wynikających z prowadzenia działalności.

Otwarcie restauracji wiąże się z kosztami:

  • inwestycyjnymi:
    • ile potrzebujesz pieniędzy na formalności związane z otwarciem lokalu?
    • jakie są koszty sprzętów kuchennych, mebli, zastawy i ozdób które musisz kupić?
    • ile będą Cię kosztować materiały marketingowe i promocyjne (ulotki, reklama w internecie lub w gazecie, menu, stroje dla obsługi)?
    • jeśli planujesz postawienie strony www albo systemu do zamówień online, to ile na to wydasz?
    • jeśli planujesz dostawy, to czy musisz kupić samochód do rozwożenia potraw do domów klientów? A może masz samochód i wystarczy zlecić naklejenie loga restauracji?
  • comiesięcznymi:
    • wlicz przybliżony koszt comiesięcznych rachunków za wynajem, prąd, gaz, wodę, czynsz?
    • wskaż koszty swojego ZUSu, ubezpieczenia zdrowotnego i koniecznych do opłacenia podatków,
    • ile zatrudnisz pracowników i jakie w związku z tym poniesiesz koszty?
    • wylicz kwoty comiesięcznych zakupów żywności.

4. Prognoza finansowa - wskazanie własnego budżetu oraz ewentualnej możliwości uzyskania dotacji, zaciągnięcia kredytu czy współpracy z inwestorami.

Opisz jakimi środkami dysponujesz (np. mam odłożone na ten cel 30 tysięcy) a jakiej kwoty Ci brakuje, aby zrealizować wszystkie plany (np. brakuje mi 25 tysięcy). O jakiej dotacji czy wsparciu finansowym myślisz? Jak oddasz pieniądze, jeśli zyski restauracji będą niezadowalające? Co zrobisz, żeby taka sytuacja się nie wydarzyła i żebyś był w stanie oddać pożyczkę. Przemyśl również jaką uzyskasz marżę na każdym produkcie i jakie miesięcznie musiałbyś uzyskiwać dochody, aby pokryć wszystkie koszty i żeby jeszcze zarobić?

5. Analiza wrażliwości - pomysły na rozwiązanie późniejszych problemów.

Otwierając działalność, realizując marzenia i plany mamy pozytywne myśli, ale trzeba mieć plan B, C a może nawet D i E. Co zrobisz, jeśli nagle zwolni się 2 pracowników? Co zrobisz jeśli obok Twojego lokalu otworzy się konkurencja a Twoje przychody spadną o 20%? Co zrobisz, jeśli na temat Twojego lokalu zaczną krążyć niepochlebne opinie czy plotki? Przemyśl wszystkie złe rzeczy, które mogą się zdarzyć i spróbuj znaleźć na nie rozwiązanie.

6. Analiza SWOT - bardzo prosta technika służąca do analizy informacji o firmie i jej otoczeniu poprzez poznanie mocnych stron, słabych stron ale także szans i zagrożeń jakie mogą się pojawić.

Ta analiza pomaga jasno określić mocne i słabe strony, a także szanse i zagrożenia dla naszego lokalu w przyszłości. Pozwala na spojrzenie na te wszystkie parametry i określenie, które dominują.  Jakie będą plusy Twojej restauracji, czym będzie się ona wyróżniać? Jakie widzisz minusy, co chciałbyś zmienić ale nie możesz? Jak realnie planujesz rozwinąć działalność? Co może popsuć Twoje plany i doprowadzić do coraz to niższych dochodów? Czy mocne strony restauracji przewyższają te słabe?

7. Planowane zatrudnienia - wskazanie ile osób chcemy zatrudnić, jakie wynagrodzenie możemy zaoferować i jakie mamy wymagania wobec przyszłych pracowników.

Obsługa kuchni ma największy wpływ na jakość dań. Chcesz postawić na doświadczonych pracowników czy młodych, kreatywnych kucharzy? Pamiętaj o tym, że kelnerzy i kelnerki mają największy kontakt z klientami. Nawet najpyszniejsze jedzenie nie sprawi, że w lokalu będzie sporo gości, jeśli obsługa będzie opryskliwa a w restauracji będzie brudno. Chcesz zatrudnić studentów, czy osoby starsze, bardziej odpowiedzialne? Zależy Ci na doświadczeniu, czy wolisz przyuczyć nowych pracowników? Jakie wypłaty jesteś w stanie im zapewnić?

8. Plan marketingowy - określenie jakimi kanałami oraz w jaki sposób chcemy nie tylko dotrzeć do klientów, ale także zachęcić ich do zamówień.

Obecnie tylko BYĆ i GOTOWAĆ to trochę za mało na rynku gastronomicznym. Konieczne są działania marketingowe mające na celu zwiększanie liczby klientów, utrzymanie stałych oraz zachęcenie ich do większej ilości zamówień. Marketing restauracji można prowadzić samodzielnie, zlecić menedżerowi albo firmie zewnętrznej (są to dodatkowe koszty). Należy więc przemyśleć następujące działania marketingowe:

  • inwestycja w indywidualny system do zamówień online dzięki któremu restauracja buduje bazę swoich klientów, do których dzięki zgodzie marketingowej można generować treści zachęcające SMS i mail,
  • różne systemy rabatowania, promocji, program lojalnościowy, konkursy z nagrodami,
  • współpraca z innymi lokalami lub firmami i wzajemne polecanie się,
  • inwestycja w reklamy facebookowe czy Adwords.

9. Opis dalszego rozwoju przedsięwzięcia - wskazanie jaką mamy wizję na rozwój działalności.

Jakie masz plany na dalszy rozwój działalności? Jak widzisz swoją restaurację za rok a jak za 5 lat? Co na przestrzeni lat chciałbyś poprawić, zmienić? Chcesz zainwestować w kursy, większe możliwości dostawy, w większą ilość pracowników a może chciałbyś zmienić lokalizację na większą? A może marzą Ci się kolejne restauracje?

10. Podsumowanie - chłodna analiza wcześniejszych punktów oraz wyciągnięcie konkretnych wniosków.

Po napisaniu wszystkich wcześniejszych punktów, przeczytaj je na trzeźwo (możesz też o to poprosić jakąś zaufaną osobę) i opisz wyciągnięte wnioski. Muszą być one rzetelne, realne ale i zachęcające do uwierzenia w sukces tego przedsięwzięcia.

img
Izabela Praska

Redaktor FooDeliver.pl, pasjonatka gastromarketingu i dobrej kuchni, marketingowiec. Specjalistka produktu FooDeliver.pl.

Jesteś zainteresowany ofertą?

Chcesz poznać szczegóły naszej oferty? Zobaczyć demo systemu? Napisz do nas, oddzwonimy