W 2020 roku przez pandemię wirusa COVID-19 musieliśmy reagować na pojawiające się trudności i dostosować się do nowych warunków działania. Wiele branż doznało problemów związanych z możliwością wykonywania usług. Przez kilka miesięcy klienci nie mogli chodzić do restauracji – jedyną możliwością skorzystania z usług lokali było zamówienie dania na wynos i zjedzenie posiłku w domu.
Specjaliści niestety mieli rację – doczekaliśmy się drugiej fali koronawirusa. Wiąże się to z ponownymi surowymi restrykcjami, również dotyczącymi działania stacjonarnego restauracji. Najważniejsze jest oczywiście nasze bezpieczeństwo i zdrowie, ale trzeba przystosować się do nowych realiów i wykonywać swoją pracę w taki sposób, aby dalej uzyskiwać zyski. Czy systemy zamówień jedzenia online w branży gastronomicznej są remedium na problemy restauracji podczas pandemii COVID-19?
Podczas długich tygodni, w których nie mogliśmy udać się do restauracji zamawialiśmy jedzenie do domu z dostawą albo odbiorem własnym. Przeważnie wyglądało to tak, że szukaliśmy na Internecie strony restauracji, oglądaliśmy menu, dzwoniliśmy do lokalu, a linia była ciągle zajęta. Jak już się dodzwoniliśmy to okazywało się, że musimy czekać na dostawę 2 godziny. Dostaliśmy informację, że dostawca nie ma terminala płatności, więc trzeba skoczyć do bankomatu po gotówkę. Dostarczone jedzenie często było niezgodne z zamówieniem. Pewnie każdy z nas spotkał się z podobną sytuacją. Było to spowodowane tym, że w restauracji było mniej pracowników, ciągle dzwoniły telefony, zamówienia trzeba pisać na kartkach i przekazywać do kuchni. Niestety daje to możliwość popełnienia wielu błędów.
Wyżej opisane sytuacje zdarzają się również przy normalnym działaniu restauracji. Metodą na wyeliminowania niedoskonałego systemu telefonów z zamówieniami i systemu karteczkowego są właśnie zamówienia online. System zamówień online pozwala klientowi na:
Proces zamówienia przebiega więc łatwo, wygodnie i sprawnie. Należy również dodać, że systemy zamówień online są nowoczesnym sposobem zamawiania jedzenia. Dobrze prosperująca restauracja chcąca utrzymać się na rynku powinna wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i zainwestować również w niezależny marketing online.
W zależności od rodzaju restauracji, strategii marketingowej a także możliwości finansowych restauracja ma kilka możliwości wdrożenia systemu zamówień online:
Specjalista od marketingu w restauracji powinien zapoznać się z wszystkimi trzema powyższymi rodzajami systemów, poznać oferty (funkcjonalności, koszty) a także przeanalizować własne możliwości finansowe. Nie bez znaczenia jest również długość działania restauracji i pozycja restauracji na rynku. Menedżer przed podjęciem decyzji o wyborze systemu zamówień online powinien odpowiedzieć sobie na następujące pytania:
Chcesz poznać szczegóły naszej oferty? Zobaczyć demo systemu? Napisz do nas, oddzwonimy