Jak poprowadzić marketing, aby system zamówień online przynosił zyski

img

Wielokrotnie pisaliśmy już o tym, jak ważne są obecnie systemy zamówień online dla restauracji. Są one nowoczesnym narzędziem marketingowym ułatwiającym wykonanie zamówienia przez klienta oraz ułatwiają pracę obsłudze lokalu. Dobrze przemyślany system pozwala również na zwiększenie zysków restauracji. Jednakże wdrożenie takiego systemu to tylko pierwszy krok do sukcesu. Obecnie nie wystarczy mieć możliwości zamówień online na własnej stronie albo na współpracującej platformie. Klientów trzeba poinformować o takim udogodnieniu oraz zachęcić do skorzystania z naszej oferty. Nie jest to z kolei tak proste jak mogłoby się wydawać, ponieważ jest do tego potrzebna podstawowa wiedza w temacie marketingu.

Posiadasz już system zamówień online? Dowiedź się jakie kroki wykonać później i jak pokierować marketingiem, aby wdrożony system przynosił zyski.

Marketing strony zamówień online w restauracji

Pierwszym krokiem do sukcesu naszej strony zamówień online jest poinformowanie jak największej liczby klientów i potencjalnych klientów o takiej możliwości. Właściciel restauracji powinien wykonać następujące działania:

  • Umieszczenie informacji o możliwości zamówień online na stronie www restauracji. Można to zrobić poprzez wyskakujące okienko z przyciskiem ZAMÓW ONLINE, po kliknięciu którego klient przeniesie się na stronę lub zakładkę, gdzie zamówienie online jest możliwe.
  • Poinformowanie obserwujących na Facebooku, że w restauracji można zamawiać online. Warto dodać link, który przekieruje zainteresowanych bezpośrednio na stronę zamówień online.
  • Wydrukowanie nowych ulotek, na których znajdzie się informacja o możliwości wykonania zamówień online i z podaniem adresu strony.
  • Każde miejsce na reklamę jest dobre, można więc wykorzystać plastikowe opakowania na jedzenie albo papierowe torby do dań na wynos. Warto na nich zareklamować stronę systemu zamówień online.
  • Zlecenie kelnerom i kelnerkom obsługującym klientów telefonicznie i stacjonarnie przekazanie informacji o możliwości zamówień online.

Codzienna obsługa systemu zamówień online dla restauracji

Kolejnym, drugim krokiem do sukcesu systemu zamówień online jest zachęcenie klientów, obserwujących na Facebooku i innych osób do złożenia zamówienia. Właściciel restauracji lub menedżer powinni podjąć następujące kroki:

  • Warto zachęcić klientów do zamówień online zamiast telefonicznych, bo na dłuższą metę pozwoli to na zwiększenie zysków i oszczędność czasu. Dlatego też można zastanowić się nad jakimś rabatem na kilka dni startowych strony albo na pierwsze zamówienie dla klienta.
  • Budowanie bazy klientów online, którzy wykonali już zamówienia online w systemie. Jeśli klient wyrazi zgodę na marketing, to restauracja może wysyłać do niego treści marketingowe zachęcające do zamówień lub odwiedzin lokalu.
  • Pozyskanie adresu mailowego i numeru telefonu od klientów stacjonarnych. Dobrym pomysłem jest prośba o uzupełnienie ankiety po zjedzonym posiłku. Za uzupełnienie ankiety i zgodę na marketing możemy zaproponować np. darmową kawę, kompot czy sok.
  • Samodzielny marketing, czyli wysyłanie do bazy klientów SMSów i maili z treściami marketingowymi zachęcającymi do zamówień lub odwiedzin restauracji. Możemy również przekazać klientom kody rabatowe.
  • Sprawdzanie wiadomości i opinii na stronie oraz Facebooku oraz odpowiadanie na wszystkie wiadomości. Pamiętajmy, że klientów nie możemy ignorować, ani na żywo ani online.
  • Prowadzić statystyki zamówień z systemu zamówień online aby sprawdzić, kto najczęściej zamawia, w jakich godzinach i dniach oraz co najczęściej zamawiają klienci. Nie na darmo mówi się, że wiedza to klucz do sukcesu.

Obsługa dań na wynos w restauracji

Zamawiając danie w restauracji zwracamy uwagę na wystrój restauracji, dodatki, nastrój, zapach, obsługę, zastawę stołową, wygląd dania i oczywiście jego smak. Klientów zamawiających online z dostawą do domu omija większość tych wrażeń. Jednakże należy pamiętać, że osoba zamawiająca online płaci taką samą kwotę jak za zamówienie w lokalu, dlatego również jest wymagana najwyższa jakość obsługi.

Kolejnym, trzecim już krokiem do sukcesu systemu zamówień online jest więc dbałość o jakość wyglądu, smaku, zapachu i dostawy dań na wynos. Restauracja powinna:

  • Zakupić estetyczne, ładne opakowania plastikowe, papierowe czy styropianowe i oczywiście odpowiednio je dobierać do rodzaju potrawy zwracając również uwagę na ciepłotę dania.
  • Nakładać dania w sposób ładny, estetyczny oraz w odpowiedniej wielkości opakowaniu. Zbyt duży pojemnik może sprawić, że porcja będzie wydawała się mała. Za duże opakowanie zmniejszy również intensywność zapachu dania.
  • Zatrudnić dostawcę czy kuriera o miłej aparycji, dbającego o czystość oraz sympatycznego. Niemiły czy opryskliwy dostawca może zniechęcić klienta do restauracji i kolejnych zamówień.
  • Odpowiednio wyliczać i podawać czas dostawy. Czasami przy większym ruchu dobrze jest klientowi podać szacowany czas dostawy plus 20 minut. Klient po informacji, że dostawa dotrze do 40 minut zamawia danie a jeśli realnie dostanie je po 2 godzinach oczekiwania, w dodatku już zimne to będzie żałował, że nie zamówił jedzenia w innej restauracji.

Promocje w systemie zamówień online

Różnego rodzaju promocje są jednym z większych narzędzi marketingowych. Są więc czwartym krokiem do uzyskania zysków w systemie zamówień online. Wszyscy uwielbiamy korzystać z promocji, więc ich stosowanie jest strzałem w dziesiątkę. Restauracja może zarobi na jednym daniu kilka złotych mniej ale za to może liczyć na dużo większą ilość zamówień, co w ogólnym rozrachunku przekłada się na spore zyski.

Promocje np. 10% rabatu na zamówienie czy domowy deser do dwudaniowego obiadu gratis nie muszą wynikać ze szczególnego dnia, ale warto pamiętać o różnego rodzaju świętach i dostosować do nich promocje:

  • WalentynkiCzekają Was romantyczne Walentynki w domu? Nie każ drugiej połówce gotować! Tylko 14 lutego mamy dla Was 14% rabatu na całe zamówienie online.
  • Tłusty CzwartekTylko w Tłusty Czwartek mamy promocję dla łasuchów. Do każdego zamówionego do domu zestawu obiadowego dodajemy na deser 200 gram domowych faworków.
  • Dzień DzieckaDo każdego zamówionego 1 czerwca dania z menu dla dzieci dodajemy ręcznie robione lizaki z pobliskiej manufaktury słodyczy!
  • Międzynarodowy dzień pizzyW święto pizzy 9 lutego mamy dla Was super promocję! Do każdej zamówionej online tego dnia dużej pizzy dostaniecie drugą taką samą z 50% rabatem!
  • Dzień Niepodległości11 listopada również jesteśmy dla Was otwarci! Do każdego dwudaniowego obiadu dodajemy kawałek biało-czerwonego domowego ciasta.

img
Izabela Praska

Redaktor FooDeliver.pl, pasjonatka gastromarketingu i dobrej kuchni, marketingowiec. Specjalistka produktu FooDeliver.pl.

Jesteś zainteresowany ofertą?

Chcesz poznać szczegóły naszej oferty? Zobaczyć demo systemu? Napisz do nas, oddzwonimy