Jak Cię widzą, tak Cię piszą – czy wygląd obsługi, karty menu i sposób podania dań w restauracji ma znaczenie?

img

Konkurencja wśród restauracji, knajpek, bistr czy barów szybkiej obsługi jest bardzo duża. Mimo bardzo dużej ilości lokalów gastronomicznych widać też spore rotacje – jedne restauracje się otwierają a inne zamykają. Funkcjonowanie i powodzenie lokalu zależy oczywiście od bardzo wielu czynników, w tym również marketingu. W wielu rodzajach marketingu spotkamy odniesienie do wyglądu marki, miejsca, menu, obsługi czy też dań. Wedle zasady jak Cię widzą tak Cię piszą, można powiedzieć, że dla klienta bardzo ważne jest to w jaki sposób widzi restaurację – jej wygląd, wystrój, dodatki, obsługę, kartę menu czy dania. Opracowując strategię marketingową dla restauracji należy więc również wskazać, jak chcemy być widziani przez klientów i stworzyć unikatowy klimat w restauracji.

Wygląd obsługi a jakość obsługi w restauracji

Pracownicy czyli kelnerzy, obsługa, kucharze, menedżer i inne osoby są również wizytówką restauracji. Osoby pracujące w restauracji powinny więc spełniać pewnego rodzaju wymagania. Od kucharzy i pomocy kuchennych, którzy pracują na zapleczu oczekuje się jedynie czystości, schludności i wysokiej higieny osobistej. Trochę inaczej ma się sprawa w przypadku obsługi sali restauracyjnej, czyli kelnerek, kelnerów czy menedżera dbającego o sytuację w lokalu. Osoba pracująca w branży gastronomicznej powinna:

  • mieć nienaganną aparycję,
  • zawsze wyglądać czysto, schludnie i odpowiednio do sytuacji,
  • charakteryzować się wysoką kulturą osobistą,
  • być miła, sympatyczna niezależnie od sytuacji,
  • umieć pracować pod presją czasu,
  • być odporna na stres,
  • mieć choćby małe zdolności marketingowe,
  • dodatkowym plusem jest znajomość języka obcego.

Uniformy dla pracowników restauracji

Czy to w eleganckich restauracjach czy w bistrach lub barach szybkiej obsługi bardzo dobrze wygląda, jeśli pracownicy obsługujący klientów wyglądają podobnie. Jest to plus, bo klienci od razu wiedzą kto jest pracownikiem lokalu. Po drugie wygląda to po prostu elegancko. Jeśli dodatkowo stroje pracowników mają logo restauracji, to jest to dodatkowa reklama. Na ubranie nie trzeba wydawać dużych pieniędzy:

  • można zainwestować w proste czarne, białe czy niebieskie koszulki i zlecić nadruk loga. Do tego poprosić pracowników o zakładanie czarnych spodni lub ciemnych jeansów;
  • w barach z np. burgerami można zakupić koszule w kratę;
  • w restauracjach regionalnych można uszyć lub kupić rustykalne spódniczki czy fartuszki, zakupić kolorowe korale;
  • eleganckie czarne albo białe koszule sprawdzą się w bardziej eleganckich lokalach.

Obecnie wiele drukarni oferuje nadruki grafiki na koszulkach czy koszulach w korzystnych cenach.

Sposób podania dań w restauracji

Ludzie jedzą oczami, więc podane danie powinno być nie tylko smaczne, ale również ładnie i estetycznie podane. Na wygląd dania ma oczywiście wpływ również zastawa obiadowa ale samo ułożenie jedzenia ma kluczowe znaczenie. Rzucony na talerz przypalony kotlet z puree ziemniaczanym z grudkami i nieładnie położona surówka wyglądają nieestetycznie i nie zachęcają do jedzenia. Duże znaczenie ma więc same przygotowanie dań przez kucharzy i pomoc kuchenną ale także ułożenie potraw na talerzach czy półmiskach.

Przygotowując i serwując dania należy pamiętać o tym, że klienci przychodząc do restauracji płacą często duże pieniądze za zamówione dania. Dodatkowo będąc w lokalu chcą zjeść coś lepszego i ładniej podanego niż w domu. Krem z pomidorów można wlać do miski i ubrudzić brzegi ale można też nalać go do pięknej miski starannie, dodać kleks ze śmietany i posypać prażonymi pestkami dyni. Klienci nie wrócą do restauracji w której podanie dań jest nieładne i nieestetyczne.

Jak wygląd menu, ulotek i innych materiałów marketingowych wpływa na opinie klientów

Przy tak dużej konkurencji wśród restauracji kluczem do sukcesu jest dbałość o szczegóły. Klienci a więc goście restauracji mają porównania z innymi miejscami i zwracają uwagę na każde detale:

  • Czy ulotki dodawane do dań na wynos zawierają wszystkie najważniejsze informacje?
  • Czy ulotki wyglądają profesjonalnie a może ktoś niedbale je wydrukował nawet bez koloru?
  • Czy menu jest przejrzyste i zawiera zdjęcia potraw?
  • Czy menu wygląda profesjonalnie i ładnie czy jest pogniecione lub poplamione?
  • Czy baner przed restauracją jest kompletny czy zniszczony?

Dobry marketing kluczem do sukcesu restauracji

Co chwile powstają nowe restauracje. Na rynku jest bardzo duża konkurencja a klienci są wymagający – oczekują najwyższej jakości dań oraz całej usługi.

Obecnie nie wystarczy wynająć lokalu, zatrudnić kucharzy, kelnerów i otworzyć restauracji. Bardzo ważna jest dbałość o szczegóły:

  • ładne, czyste wnętrze restauracji,
  • odpowiednio dopasowane dodatki,
  • profesjonalni pracownicy,
  • ubiór pracowników pasujący do standardów lokalu,
  • odpowiednio dobrana zastawa stołowa,
  • wygląd i sposób podania dań.

img
Izabela Praska

Redaktor FooDeliver.pl, pasjonatka gastromarketingu i dobrej kuchni, marketingowiec. Specjalistka produktu FooDeliver.pl.

Jesteś zainteresowany ofertą?

Chcesz poznać szczegóły naszej oferty? Zobaczyć demo systemu? Napisz do nas, oddzwonimy