Poradnik dla restauracjiMarketing gastronomicznyCzy warto posiadać indywidualną stronę internetową restauracji?

Czy warto posiadać indywidualną stronę internetową restauracji?

Wiele nowych ale i funkcjonujących restauracji zastanawia się nad narzędziem marketingu jakim jest własna strona internetowa. Takie rozwiązanie ma oczywiście swoje plusy i minusy, które warto przeanalizować. Każda restauracja jest wyjątkowa i niepowtarzalna, więc menedżer lub właściciel znając swoje słabe i mocne strony oraz rynek na którym działają powinni przeanalizować taki właśnie marketing internetowy. W tym artykule przedstawimy plusy i minusy posiadania własnej strony internetowej. Mamy nadzieję że dzięki temu sami odpowiecie sobie na pytanie: czy warto posiadać własną stronę internetową?

Promowanie swojej restauracji na innych stronach internetowych

Chcąc budować markę na rynku pełnym konkurencji restauracja musi bardzo się promować. Oczywiście posiadanie konta lokalu na Facebooku, Instragramie czy innych stronach sprawia, że docieramy do większej rzeczy klientów. Można to nazwać bardzo dużym plusem, bo bardzo wiele osób korzysta z mediów społecznościowych.

Wiele osób promuje się na platformach do zamówień online. Minusem takiego działania jest to, że przez to restauracja trochę traci swoją indywidualność. Znane platformy mają swoje szablony i konta restauracji różną się od siebie tylko informacjami, wpisami i zdjęciami. A przecież chcąc być liderem na rynku lokalnym chcemy się wyróżniać wśród innych a nie być tylko jednym z tysięcy użytkowników. Jeżeli klient wchodzi na znaną platformę żeby zamówić jedzenie w restauracji, to zarabia na tym również platforma a nie tylko restauracja. Dodatkowo reklamuje się głównie ta znana platforma a nie konkretny lokal, bo oprócz indywidualnego menu nic nie wyróżnia tej restauracji wśród innych.

Inwestycja w indywidualną stronę www restauracji

Indywidualna strona internetowa może być ogromnym narzędziem marketingowym. Strona powinna wyglądać bardzo dobrze, być nowoczesna, responsywna i spójna ze stworzoną przez nas marką. Aby tak się stało, trzeba zainwestować sporą sumę pieniędzy, ale w ramach takiej usługi firmy programistyczne oferują spory pakiet usług:

  • stworzenie nowoczesnej strony internetowej dopasowanej do naszych potrzeb i o wybranym przez nas wyglądzie,
  • zintegrowany ze stroną system pozwalający na zamawianie dań i płacenie za nie online,
  • system restauracyjny spójny ze stroną pozwalający na rezerwację stolików,
  • prosty i intuicyjny panel do samodzielnego zarządzania stroną www,
  • pozycjonowanie, co pozwoli klientom na lepsze znajdywanie strony w wyszukiwarce,
  • obsługę techniczną strony, aktualizacje i naprawę błędów.

Dzięki indywidualnej stronie internetowej budujemy i umacniamy markę a do tego pokazujemy klientowi piękne zdjęciami restauracji, które zachęcają do odwiedzin czy też zdjęcia dań, które od razu sprawą, że będziemy chcieli je spróbować.

Nie bez znaczenia jest również rola informacyjna. Na stronie internetowej oprócz standardowych danych teleadresowych, menu, godzin otwarcia i zdjęć możemy dodać dodatkowe informacje takie jak:

  • opcje zamówienia i opłacenia online zamówienia,
  • możliwość zarezerwowania stolika na określoną godzinę,
  • oferta organizacji imprez okolicznościowych,
  • kalendarz eventów i innych wydarzeń,
  • oferta zakupu produktów garmażeryjnych czy innych naturalnych wyrobów.

Jak przygotować się do stworzenia strony internetowej restauracji?

Indywidualna strona internetowa restauracji jest bardzo dobrym narzędziem internetowym, ale tylko wtedy, gdy jej jakość i treści są na najwyższym poziomie. Koszt wykonania takiej strony jest duży, więc warto podejść do tematu poważne. Indywidualnie przygotowana strona internetowa to kilka tysięcy złotych. Można tą kwotę trochę zmniejszyć korzystając z gotowego szablonu i dostosowanie go do naszej marki.

Poznaj kilka podstawowych kroków przy tworzeniu strony internetowej:

  • Określ budżet – możesz wydać 2000 zł czy 5000 zł? Od razu poinformuj o budżecie zleceniobiorcę, aby wiedział jaki projekt wykonać.
  • Przygotuj kilka przykładowych stron do pokazania programiście – prześledź strony internetowe innych restauracji i wybierz te, które pasują do Twoich oczekiwań i podobają Ci się graficznie. Dzięki temu programiście łatwiej będzie zrozumieć czego oczekujesz.
  • Zaplanuj wygląd strony i znajdujące się na niej zakładki – ułatwi to pracę programiście oraz pozwoli posegregować informacje znajdujące się na stronie.
  • Zaplanuj jakie treści chcesz umieścić na stronie – przygotuj opisy, menu i zdjęcia.
  • Pokaż programiście swój lokal, potrawy, menu, ulotki, stroje obsługi i inne rzeczy które nadają wygląd restauracji – ważne jest aby strona internetowa tworzyła spójną całość zresztą marki.
  • Skorzystaj z pomocy profesjonalisty – stworzenie strony internetowej to duży koszt i spora odpowiedzialność, więc zaufaj komuś, kto się na tym zna, sprawnie przeprowadzi cały proces i zapewni Ci pełnowartościowy produkt.

Podstawowe błędy przy tworzeniu strony internetowej dla restauracji

Dobre narzędzie marketingowe można niestety równie łatwo zamienić w antyreklamę, jeżeli strona internetowa nie będzie spełniała pewnych wymogów i jeśli będzie stworzona nieprofesjonalnie. Dowiedź się na co zwracać uwagę i jakich błędów nie popełniać:

  • Brak podstawowych danych teleadresowych: nazwy, adresu, numeru telefonu, adresu mailowego, adresu restauracji, informacji o godzinach otwarcia i o dostawach itp.
  • Zbyt dużo ciągłego tekstu – takie treści trudno się czyta i są zniechęcające dla potencjalnego klienta. Lepiej zawrzeć najważniejsze informacje a pominąć mało ważne kwestie.
  • Brak menu lub menu w pliku pdf – bez menu strona restauracji jest niekompletna i bardzo zniechęca potencjalnych klientów. Wiele osób nie lubi również formy menu w pliku pdf, bo można ściągnąć na telefon czy komputer wirusa.
  • Brak cen w menu – klienci chcą wiedzieć co restauracja oferuje i za jaką kwotę. Lepiej aby ktoś od razu zrezygnował np. z powodu dużych cen niż na miejscu poczuł się zawiedziony lub wprowadzony w błąd.
  • Mało albo całkowity brak zdjęć przygotowanych przez restaurację potraw – w branży gastronomicznej wygląd jedzenia ma bardzo duże znaczenie i warto o tym pamiętać.
  • Strona niedostosowana do wszystkich urządzeń mobilnych – strona powinna być responsywna i dostosowywać się również do telefonu czy tableta, z których korzysta mnóstwo osób. Są nawet osoby które nie posiadają komputera, bo tablet spełnia wszystkie potrzebne funkcje.
  • Nieaktualne treści na stronie – nic nie odstrasza bardziej niż pojechanie pod niewłaściwy adres bo na stronie nie zaktualizowano danych teleadresowych, czy też udanie się do restauracji w celu skorzystania z promocji o której mowa na stronie i dowiedzenie się, że promocja jest nieaktualna.
  • Jeżeli mamy w ofercie organizację imprez okolicznościowych, to na stronie powinna być pełna oferta organizacji imprezy, przybliżone ceny czy przykładowe menu. Jeżeli takiej informacji nie ma i klient zadzwoni do restauracji i kelnerka powie, że prosi o telefon do menedżera, on z kolei nie odbiera kilka dni to niestety 90% klientów uda się do innej restauracji.

Można również popełnić wiele innych błędów, ale powyższe są najważniejszymi i najczęściej powtarzającymi się. Każdy z nas zapewne jako klient spotkał się z takimi sytuacjami i zniechęcił się do jakiegoś lokalu. Dzięki takiej wiedzy można tego uniknąć i sprawić, że wygląd oraz treści znajdujące się na stronie restauracji będą bardzo korzystnym narzędziem marketingowym.

Redaktor FooDeliver.pl, pasjonatka gastromarketingu i dobrej kuchni, marketingowiec. Specjalistka produktu FooDeliver.pl.