Poradnik dla restauracjiMarketing gastronomicznyJak prowadzić marketing swojej restauracji?

Jak prowadzić marketing swojej restauracji?

Wyjaśnijmy najpierw czym tak naprawdę jest marketing. Jedna z definicji mówi o tym, że marketing jest procesem planowania i realizacji planów, dotyczącym ustalania ceny, promocji oraz dystrybucji produktów albo też usług. Celem marketingu jest wymiana tych produktów lub usług w taki sposób, aby zaspokoić potrzeby konsumenta ale także osiągnąć cel firmy jakim jest satysfakcjonujący zysk.

Marketing to nie chaotyczne triki mające na celu chwilowe przyciągnięcie klienta. Opracowanie dobrej strategii pozwoli na utrzymanie stałych klientów ale także zdobycie nowych, uzyskanie dobrej pozycji na rynku lokalnym oraz nieprzeciętny zysk.

Jest wiele rodzajów marketingu, tak więc menedżer albo właściciel restauracji powinni, znając swoje słabe i mocne strony, wybrać odpowiednie działania marketingowe. Muszą być one dopasowane do możliwości lokalu, do rynku lokalnego, konkurencji i innych czynników zewnętrznych i wewnętrznych. W tym artykule dowiesz się, jakie działania można podjąć, aby klienci tłumnie i chętnie odwiedzali restaurację ale również żeby działania te były opłacalne finansowo.

Działania marketingowe możemy podzielić również na takie, w których korzystamy z narzędzi standardowych oraz internetowych a więc na działania online i offline.

Promocja restauracji offline

Brand czyli budowanie świadomości marki – restauracja aby dobrze prosperować, musi być rozpoznawalna, chociażby na rynku lokalnym. Aby tak się stało, trzeba zbudować markę, która będzie rozpoznawalna i będzie się kojarzyła wyłącznie z tym jednym lokalem. Tak więc pierwszym krokiem jest zaprojektowanie loga, karty menu, pudełek na wynos itp. Dodatkowo świetnym pomysłem są identyczne stroje dla kucharzy czy kelnerów wraz z logiem restauracji. Wszystkie elementy marki muszą być spójne i tworzyć całość.

Organizacja eventów – oprócz standardowego działania restauracji i organizowania imprez okolicznościowych możemy również zapraszać gości na różnego rodzaju eventy i wydarzenia. W zależności od tego, jaki lokal posiadamy, jakie jedzenie oferujemy i na jaką klientelę liczymy, możemy wybrać rodzaj takich wydarzeń. Możemy zorganizować między innymi:

  • wspólne oglądanie meczu piłki nożnej czy gali KSW,
  • Stand Up albo występ jakiegoś lokalnego kabaretu,
  • występy okolicznych zespołów,
  • kursy gotowania dla początkujących.

Ulotki, reklama w gazecie – w erze Internetu może są to lekko niemodne już sposoby promowania restauracji, ale dalej się sprawdzają. Warto zaprojektować fajne ulotki i rozdawać je razem z zamówieniami czy też zatrudnić osobę, która je rozniesie. Dodatkowo przyda się jakaś chwytliwa reklama w lokalnej gazecie. Jest to szczególnie ważne przy nowo powstałym lokalu, który dopiero chce zaistnieć na rynku.

Marketing szeptany – w przypadku nowych restauracji lub lokali, które niesłusznie borykają się z kiepskimi opiniami na rynku warto przemyśleć taki rodzaj działania. Ma to na celu nagłośnienie dobrych opinii o restauracji w taki sposób, aby wydawało się to naturalne i jakby wyszło od osoby postronnej a nie od samego lokalu. Przykładem może być napisanie na Spotted, Google, Facebooku czy też forach gastronomicznych dobrych opinii przez osoby nie związane bezpośrednio z restauracją.

Profesjonalne zdjęcia restauracji – przy tak dużej konkurencji wśród restauracji chcemy iść tam, gdzie jest po prostu pięknie (nieważne czy w stylu nowoczesnym, barokowym, indyjskim czy eklektycznym). Dodatkowo mówi się, że jemy oczami, więc dania muszą się dobrze prezentować. Dobrą inwestycją jest zlecenie profesjonalnej sesji zdjęciowej w restauracji (wystroju, ogrodu, ekipy i dań). Takie zdjęcia znajdujące się na stronie internetowej, ulotkach, banerach itp. będą rewelacyjną reklamą.

Promocja restauracji online

Media społecznościowe – w czasach wszechobecnego Internetu nie tylko młodzi, ale także dojrzali ludzie korzystają z mediów społecznościowych. Posiadanie kont oraz aktywne działanie i dodawanie postów na Facebooku, Twitterze czy Instagramie będzie świetną reklamą przyciągającą klientów. A może warto pomyśleć o jakimś kanale na YouTube i wrzucaniu filmików z przygotowania potraw?

Strony internetowe – nie każdy musi posiadać stronę internetową, bo można promować się również w inny sposób. Nie ulega jednak wątpliwości, że nowoczesna, responsywna strona internetowa z istotnymi informacjami i pełnym menu jest jednym z głównych narzędzi marketingowych.

Systemy zamówień online jedzenia – pomijając obecną sytuację związaną z Covid19, w każdej branży, w tym również restauracyjnej mamy do czynienia z ciągłym rozwojem. Jeździmy po Polsce i po świecie a coraz częściej nasze telefony są tak zaawansowane technicznie, że zastępują komputery. Tak więc chcemy również szybko i łatwo zamówić jedzenie oraz zapłacić za nie przez Internet, otrzymać dostawę do domu bez konieczności dzwonienia, samodzielnego odbioru zamówienia czy płacenia gotówką. Taki trend przenoszenia biznesu do Internetu widoczny jest praktycznie w każdej branży i nie ominie również gastronomii.

Profil Google Moja Firma czy TripAdvisor – umieszczenie naszej restauracji na tych stronach pozwala na lepsze pozycjonowanie w wyszukiwarce. Dzięki temu docieramy do większej liczby potencjalnych klientów, którzy pozyskują wiedzę o naszym lokalu. Strony pokazują podstawowe informacje o restauracji ale także pozycje na mapie. Profile Google Moja Firma czy TripAdvisora dodatkowo zbierają pozytywne opinie, które pozwolą nam na lepsze wypozycjonowanie restauracji w świecie gastronomii.

Google Ads – jest to system reklamowy Google, który powoduje wyświetlanie linków sponsorowanych poprzez wyszukiwanie w wyszukiwarce lub stronach partnerskich. Pozwala na dotarcie do klientów, którzy może nawet nie wiedzieli o istnieniu restauracji, a w dzisiejszych czasach nie jest problemem podjechanie na obiad 30 kilometrów.

Redaktor FooDeliver.pl, pasjonatka gastromarketingu i dobrej kuchni, marketingowiec. Specjalistka produktu FooDeliver.pl.