Poradnik dla restauracjiMarketing gastronomicznyOtwarcie własnej działalności gastronomicznej – Wyroby garmażeryjne i cateringi

Otwarcie własnej działalności gastronomicznej – Wyroby garmażeryjne i cateringi

Wyroby garmażeryjne to z reguły produkty oraz wyroby kulinarne, które są przeznaczone do szybkiego przygotowania lub do bezpośredniego spożycia. Ich wielką zaletą jest domowy smak, szybkość przygotowania i atrakcyjna cena. Wyroby garmażeryjne są bardzo często kupowane zamiast lunchy do pracy, zamiast obiadów dla osób pracujących, którzy nie mają czasu na gotowanie czy dla osób starszych lub samotnych, które nie mogą lub nie opłaca im się gotować.

Najczęstsze wyroby garmażeryjne

Najczęściej sprzedawane potrawy się w sklepie z wyrobami garmażeryjnymi:

  • pierogi, uszka, knedle, kartacze, pyzy,
  • kluski śląskie, kopytka,
  • placki ziemniaczane, naleśniki i krokiety,
  • bigos, gołąbki,
  • mięso takie jak rolady, devolaye, schabowe i inne,
  • różne rodzaje śledzi, ryba po grecku,
  • sosy pieczeniowe, bolońskie, myśliwskie, pomidorowe,
  • zapiekanki makaronowe czy ziemniaczane,
  • zupy.

Opakowania próżniowe w garmażerce

Lokale z wyrobami garmażeryjnymi istnieją oczywiście od lat, ale w ostatnim czasie stały się bardziej popularne. Zakładają przygotowanie produktów o większych terminach przydatności do spożycia. Terminy te można jeszcze bardziej przedłużyć dzięki opakowaniu próżniowemu, pasteryzacji czy mrożeniu. Kupione potrawy są gotowe do samodzielnego odgrzania.

Sklep z wyrobami garmażeryjnymi – sprzedaż online?

Otwarcie firmy sprzedającej wyroby garmażeryjne jest bardzo dobrym pomysłem dla biznes dla osoby, która uwielbia gotować, ma umiejętności kulinarne ale nie ma zbyt dużych możliwości finansowych. Taki sklep może otworzyć oczywiście osoba bez zdolności kulinarnych, planująca zatrudnić kucharkę. Nakład finansowy związany z otwarciem działalności garmażeryjnej może być kilkukrotnie niższy niż przy otwarciu pizzeri, burgerowni, a tym bardziej baru sushi. Biorąc pod uwagę popularność tych wyrobów, comiesięczne zyski mogą być zadowalające o ile oczywiście zapewnimy odpowiednią jakość wyrobów. Podejmując odpowiednie działania marketingowe można zapewnić sobie systematyczny, comiesięczny wzrost zamówień.

Warto przemyśleć wdrożenie systemu zamówień online Foodeliver, który ma bogate funkcje marketingowe i pozwoli na pozyskanie zamówień z internetu, dzięki intuicyjnej stronie www sklepu garmażeryjnego.

Domowe dania w sklepie garmażeryjnym online

Tak jak w przypadku każdej branży oraz każdej kuchni klienci oczekują odpowiedniej jakości potraw. Inną jakość burgera otrzymamy w prawdziwej burgerowni (20-25 zł) a inną jeśli kupimy gotowego burgera w supermarkecie (5-10 zł). Mały zestaw sushi można kupić w supermarkecie (15-20 zł) ale jego jakość nijak ma się do zestawu przygotowanego przez sushi mastera w barze sushi (40-50 zł). Tak samo w przypadku wyrobów garmażeryjnych – mogą się one kojarzyć z tanimi produktami niskiej jakości z supermarketów. Natomiast prawdziwa garmażerka to pyszne, domowe dania, na naturalnych składnikach i bez konserwantów. I tylko sklep z takimi wyrobami ma szansę na sukces.

Jak otworzyć sklep z wyrobami garmażeryjnymi?

1. Gotowanie i sprzedaż garmażerki w domu czy w lokalu?

Jeżeli właścicielka firmy jest kucharką i planuje prowadzić jednoosobową działalność gospodarczą, to po dostosowaniu kuchni do wymagań sanepidu może wykonywać produkty garmażeryjne we własnym domu. Punktem odbioru tych produktów może być dom właścicielki. Wtedy najlepiej by było sprzedawać produkty telefonicznie i online np. przez stronę www i system zamówień online Foodeliver.

Garmażerka sklep na miejscu

Inną możliwością jest praca w lokalu z wydzieloną kuchnią i strefą sklepową. Oprócz zakupów online i telefonicznych klienci mogli by kupować produkty na miejscu w drodze do pracy czy do domu. Jest to oczywiście większa szansa na rozwój ale stwarza to konieczność zatrudnienia również osoby, która minimum 8 godzin dziennie przebywałaby w sklepie i sprzedawała gotowe wyroby.

2. Kupno lokalu pod sklep garmażeryjny czy wynajem sklepu? Dostosowanie go do wymagań sanepidu

Jeśli decydujemy się na otworzenie sklepu z wyrobami garmażeryjnymi we własnym domu, to nie trzeba się martwić wynajmem czy kupnem lokalu. Wystarczy duża kuchnia spełniająca wymogi sanepidu lub pomieszczenie które można przekształcić w dodatkową kuchnię czy miejsce do przechowywania.

Kupno sklepu garmażeryjnego?

Jeśli jednak chcemy otworzyć sklep poza domem, trzeba się liczyć z kupnem lub wynajmem lokalu.  Na kupno trzeba mieć środki rzędu kilkaset tysięcy złotych (w zależności od wielkości miasta oraz samego lokalu). Na szczęście nie jest potrzebna zbyt duża przestrzeń, ponieważ klienci kupują jedzenie na wynos a nie spożywają posiłków na miejscu. Korzystniejszą opcją może być wynajem i comiesięczna płatność odstępnego (kilka tysięcy złotych).

Wymogi sklepu garmażeryjnego według sanepidu

W obu przypadkach trzeba wziąć pod uwagę koszt remontu i dostosowania do wymagań sanepidu, które są następujące:

  • wysokość lokalu powinna w części kuchennej wynosić minimum 3.3 m, a w częściach sanitarno-higienicznych minimum 2.5 m. W każdym z tych pomieszczeń musi być odpowiednia wentylacja;
  • konieczne jest wydzielenie osobnego pomieszczenia dla warzyw, owoców i jaj;
  • toaleta nie może wychodzić bezpośrednio na kuchnię i pomieszczenia, w których przechowujemy żywność;
  • wydzielenie miejsca do pakowania żywności;
  • bezwzględnie konieczne jest podłączenie pod ciepłą i zimną wodę;
  • najlepiej jest mieć kilka osobnych zlewów: do mycia warzyw i owoców, do jaj, do mięsa, do sprzętu drobnego oraz do mycia rąk;
  • załatwienie umowy na utylizację;
  • jeśli to możliwe, warto inne wejście przeznaczyć do przyjmowania dostaw a inne do wydawania wyrobów gotowych klientom.

3. Zakup wyposażenia do sklepu garmażeryjnego

Lokal należy wyposażyć w najbardziej potrzebne meble i sprzęty którymi są:

  • lodówki, zamrażarki, szafy chłodnicze, lady chłodnicze,
  • piec wraz z piekarnikiem,
  • blaty robocze, miejsce do siedzenia dla pracowników,
  • komplet garnków, patelni, sztućców, noży i innych przyborów kuchennych jak wałek czy durszlak,
  • zgrzewarka,
  • waga kuchenna,
  • pojemniki plastikowe, torby papierowe, słoiki itp.

4. Ważne kwestie dotyczące sprzedaży w sklepie wyrobów garmażeryjnych

Otwierając sklep z wyrobami garmażeryjnymi trzeba pamiętać o kilku bardzo ważnych kwestiach:

  • wykonanie badań na przechowalnictwo, aby mieć pewność, jaka jest data ważności wykonanych wyrobów żywnościowych;
  • przygotowanie etykiet na produkty (nazwa, skład, alergeny, data ważności, waga, informacje o koniecznych warunkach przechowywania i wartościach odżywczych);
  • produkty żywnościowe i wyroby gotowe muszą być przechowywane osobno;
  • wszyscy pracownicy powinni mieć ważną książeczkę sanepidowską;
  • przygotowanie dokumentacji GHP i GMP oraz księgi HACCP dla wyrobów garmażeryjnych.

Marketing dla sklepu z wyrobami garmażeryjnymi

Najlepszym marketingiem dla takiego sklepu jest pyszne, domowe dania z naturalnych składników bez konserwantów. Dzięki gronu zadowolonych klientów oraz „poczcie pantoflowej” można zyskać stałych klientów. Jak jednak rozpocząć działalność, aby zachęcić klientów do pierwszych zakupów?

Promocja sklepu garmażeryjnego offline i online

Po pierwsze przed otworzeniem sklepu należałoby wydrukować ulotki i roznieść je po okolicy. Po drugie można otworzyć stronę na Facebooku, zaprosić znajomych i zachęcać ich do zapraszania swoich znajomych do obserwowania profilu. Nawet przed otwarciem można pokazać przyszłym potencjalnym klientom prace remontowe, czy przygotowywanie menu. Warto pomyśleć o jakimś rabacie na otwarcie lub konkursie, gdzie nagrodą były by wyroby garmażeryjne. Po trzecie, w tych czasach warto posiadać stronę www z systemem pozwalającym na zamówienia oraz płatności online. Nie bez znaczenia są też funkcjonalności marketingowe takiego systemu.

Strona www sklepu garmażeryjnego

System zamówień online Foodeliver to nowoczesna, responsywna strona www, na której można umieszczać informacje o lokalu oraz oczywiście pełne menu wraz ze zdjęciami, cenami i dodatkami. Umowa z 4B Systems z niewielkim, stałym miesięcznym abonamentem bez żadnych prowizji od zarobku nie będzie dużym obciążeniem finansowym dla właściciela. Wielkim plusem tej współpracy jest panel administratora, który oprócz zarządzania stroną w czasie rzeczywistym pozwala na prowadzenie samodzielnych działań marketingowych. Każdy klient składający zamówienie przez stronę trafia do bazy klientów. System Foodeliver pozwana na:

  • wysyłanie do klientów z bazy smsów i maili o treściach informacyjnych lub marketingowych;
  • generowanie kodów rabatowych i przekazywanie ich klientom;
  • tworzenie planu marketingowego, po którym system będzie generował wiadomości do klientów, którzy nie wykonali zamówienia od wskazanej liczby dni;
  • zaproponowanie klientom udziału w programie lojalnościowym;
  • rezerwację stolika dla klientów.

Redaktor FooDeliver.pl, pasjonatka gastromarketingu i dobrej kuchni, marketingowiec. Specjalistka produktu FooDeliver.pl.