Fanpage restauracji na Facebooku – jak założyć i prowadzić stronę oraz jakich błędów nie popełniać?
W obecnych czasach prawie wszyscy mają dostęp do Internetu stacjonarnego lub w telefonie. Większość z tych osób korzysta z niego codziennie a niektórzy przez większość dnia. Obecnie Internet jest wszechobecny a można wręcz powiedzieć, że jest nieodłącznym elementem naszego życia. Bez względu na wiek korzystamy z mediów społecznościowych – Facebooka, Twittera czy Instagrama. Obecnie w Polsce Facebook jest najbardziej popularną stroną a liczbę jego użytkowników tylko w naszym kraju można liczyć w kilkunastu milionach.
Duża część tych osób korzysta z Facebooka codziennie. Dlatego też strona ta jest genialnym miejscem do rozwoju swojej marki restauracyjnej i marketingu, do pozyskania nowych klientów i utrzymaniu stałych oraz do budowania więzi i lojalności między lokalem a klientami i obserwującymi. Dobrze prowadzona strona na Facebooku może pozwolić na poszerzenie grona klientów ale i zwiększanie zysków pozwalających na dalszy rozwój. Sukces Fanpage’a może również pozwolić na zdobycie przewagi wśród lokalnej konkurencji.
Jak założyć Fanpage restauracji na Facebooku?
- Osoba chcąca założyć Fanpage na Facebooku musi mieć najpierw konto prywatne – jednakże jakiekolwiek dane tej osoby nie zostaną udostępnione na stronie restauracji (chodzi wyłącznie o zarządzanie stroną). Założenie i prowadzenie strony jest bezpłatne.
- Będąc zalogowanym należy wejść na stronę https://www.facebook.com/pages/create i wpisać nazwę strony (restauracji), wybrać kategorię, dodać krótki opis i nacisnąć przycisk UTWÓRZ STRONĘ.
- Pojawi się formularz do wypełnienia, w którym trzeba podać najważniejsze informacje o lokalu. Informacje te będą widoczne dla klientów, więc trzeba zadbać o to, aby zamieszczone treści były bez błędów oraz aby były zachęcające.
- Należy wybrać unikalny adres restauracji na Facebooku. Jego wzór to www.facebook.com/nazwarestauracji. Potem ciężko jest to zmienić, więc lepiej dobrze się zastanowić nad wybraną nazwą
- Zapisujemy wpisane informacje.
- Kolejnym krokiem jest dodanie zdjęcia profilowego. Dobrze jest jeśli jego wymiary mają 180×180 pikseli.
- Warto dodać Fanpage do swoich Ulubionych stron, aby z poziomu prywatnego konta łatwo było przejść na stronę firmową.
- Następnie należy wybrać preferowaną grupę odbiorców poprzez wskazanie lokalizacji, wieku, płci, języka.
- Zapisujemy stronę i możemy ją jeszcze dostosować do siebie dodając dodatkowe informacje czy zdjęcia.
- Ostatnim krokiem jest oczywiście aktywne działanie na Facebooku i dodawanie postów.
Jak mądrze prowadzić Fanpage na Facebooku aby strona przynosiła zyski?
Facebook może być głównym narzędziem marketingowym restauracji. Może pomóc budować markę, zwiększać zyski i ilość klientów. Jednakże prowadzenie skutecznego i profesjonalnego Fangage’a nie jest tak proste jak mogłoby się wydawać. Aby strona na Facebooku przynosiła zyski materialne i niematerialne trzeba poświęcić sporo czasu na jej prowadzenie. Dodatkowo umieszczane posty muszą być przemyślane i zgodne z zasadami skutecznego marketingu. Osoba zarządzająca stroną powinna więc pozyskać niezbędną wiedzę pozwalającą na dotarcie do dużej ilości osób oraz zyskanie zaufania, sympatii i grona stałych obserwujących.
Najważniejsze zasady prowadzenia Fanpage’a restauracji
- Publikowanie postów regularnie – należy podtrzymywać zainteresowanie obserwujących. Dodanie postu raz na miesiąc jest zdecydowanie nie wystarczające. Warto ustalić sobie jakąś liczbę na tydzień, np. 5 postów tygodniowo albo jeden codziennie.
- Stałe sprawdzanie i odpowiadanie na opinie – na każdą opinię powinno się odpowiedzieć, nawet tą negatywną. Za pozytywną warto podziękować a na negatywną odpowiedzieć ale bez zbędnych tłumaczeń a co gorsza bez kłótni. Można napisać : Przykro nam, że Państwa ostatnia wizyta nie była zadowalająca. Dziękujemy za cenne uwagi i mamy nadzieję, ze Państwa kolejna wizyta w naszym lokalu spełni wszystkie oczekiwania.
- Sprawdzanie i odpowiadanie na wiadomości – klienci czasami chcą dopytać o czas otwarcia, dzisiejsze menu czy organizację imprezy okolicznościowej. Odpowiedź po tygodniu może klienta zniechęcić a całkowity brak odpowiedzi całkowicie skreślić restaurację w oczach klienta.
- Publikowanie w postach zdjęć świeżych i apetycznie podanych potraw – jemy oczami, więc zdjęcia wykonanych przez restaurację dań powinny zachęcić klientów do skosztowania specjałów naszej kuchni. Zwróćmy uwagę na otoczenie, wygląd dania oraz jakość zdjęcia. Zamazany obraz obiadu ze znajdującą się obok brudną serwetką to mało zachęcający widok.
- Zachęcanie klienta do zamówień – w postach warto przypomnieć o możliwości zamówienia dania online i podlinkowania strony. Zwroty o treści Zamów już teraz, Zadzwoń do nas, Skorzystaj z ostatniego dnia promocji naprawdę działają.
- Udostępnianie informacji i zdjęć dotyczących życia restauracji – klientów można zaciekawić i zachęcić do odwiedzin postem o nowo zakupionej zastawie, zmianie wystroju, otwarciu letniego ogródka czy wzięciu udziału kucharza w konkursie kulinarnym.
- Organizowanie transmisji na żywo – wiele osób skusiłoby się pewnie na live prosto z kuchni z pokazem przygotowania przez szefa kuchni sezonowych dań czy deserów. Transmisje mogą dotyczyć również imprez okolicznościowych. Krótka relacja z imprezy andrzejkowej i wspaniale bawiących się gości może zachęcić klientów do udziału w kolejnych imprezach.
- Tworzenie rabatów i promocji – jest to jedno z ulubionych narzędzi marketingowych klientów restauracji i nie tylko. Ma wielką moc i warto ją wykorzystać. Wszyscy uwielbiamy dostać coś gratis albo w promocyjnej cenie. Kto nie skusi się na darmową kawę do pysznego, domowego ciasta albo na 20% rabatu na całe zamówienie przy zamówieniu do głównego dania również pysznej zupy? Restauracja sprzedaje coś taniej albo daje coś za darmo, ale dzięki temu liczba zamówień znacząco wzrasta a wraz z nią liczba zadowolonych klientów.
- Organizowanie konkursów z nagrodami – takie działania przyciągają klientów i zachęcają do aktywnego udziału na stronie. Można zorganizować konkurs na rysunek nowego logo, zdjęcie potrawy albo kilkuwersowy wierszyk o naszej restauracji. Można wskazać, że do konkursu zakwalifikują się osoby, które zaproszą do zabawy dwóch znajomych lub udostępnią post na swojej tablicy. Każdy chciałby zawalczyć o atrakcyjne nagrody.
- Korzystanie z reklam Facebook Ads – pozwala to na rozwój marki i dotarcie do większej liczby osób.
Najczęściej popełniane przez restaurację błędy na Fanpage’u
Powyżej przedstawiliśmy informację dotyczące tego, jak skutecznie i efektywnie prowadzić stronę restauracji na Facebooku. Jednakże równie ważne jest to, czego nie powinniśmy robić prowadząc Fanpage. Na rynku jest bardzo duża konkurencja a klienci są wymagający, dlatego też lepiej nie zrażać ich do siebie nieprzemyślanymi działaniami. Tak jak powtarzaliśmy – marketing musi być przemyślaną strategią i tyczy się to również działań na Facebooku.
Jakich działań należy unikać prowadząc Fanpage restauracji?
- Długie przerwy w dodawaniu postów – trzeba stale podtrzymywać zainteresowanie obserwujących. Po kilku tygodniach ciszy na stronie klienci zaczną się zastanawiać czy restauracja jeszcze funkcjonuje. W obecnych czasach sama funkcja informacyjna (dane teleadresowe i menu bez postów) na Facebooku to za mało.
- Brak aktualności o godzinach otwarcia czy rezerwacji lokalu – klienci powinni być informowani o zmianie godzin otwarcia czy rezerwacji całego lokalu uniemożliwiające jego odwiedzenie. Pojechanie do restauracji na obiad czy kolację i otrzymanie informacji dopiero na miejscu, że lokal jest całkowicie zarezerwowany skutecznie zniechęca klientów. Po kilku takich sytuacjach klient po prostu przestanie przyjeżdżać, bo znajdzie inny lokal.
- Brak odpowiedzi na opinie i wiadomości – jest to karygodny błąd, który bardzo zniechęca klientów, którzy poczują się zlekceważeni. Na żywo przecież odpowiadamy jeśli ktoś nas pochwali, zapyta o coś albo nawet skrytykuje – taka sama zasada musi panować w internecie.
- Powtarzające się, jednakowe posty – strona na Facebooku musi przyciągnąć klientów i zachęcić ich do polubienia, obserwowania i aktywnego uczestniczenia w życiu restauracji. Udostępnienie codziennie suchego menu albo postu ZAPRASZAMY DZISIAJ OD 11 DO 23 nie wystarczy przy tak dużej konkurencji.
- Brak zdjęć wystroju restauracji i wykonywanych przez restaurację dań – klient przed udaniem się do nowej restauracji chce wiedzieć jak wygląda wystrój, jakie są dominujące kolory, czy restauracja jest elegancka czy bardziej swojska. Chętniej idziemy do restauracji, której wystrój nam się podoba i gdzie czujemy się dobrze. To samo tyczy się zdjęć potraw. Klienci chcieliby wiedzieć co dostaną przychodząc na obiad. Bez tego niestety bardzo łatwo rozczarować klienta na miejscu.