Poradnik dla restauracjiMarketing gastronomicznySystem Foodeliver do zamówień online dla branży piekarniczej i cukierniczej

System Foodeliver do zamówień online dla branży piekarniczej i cukierniczej

Zacznę od historii z życia wziętej. Byłam niedawno z siostrą zamówić na komunię 3 ciasta, 3 rodzaje ciasteczek i tort. Kilkukrotnie jadłyśmy wyroby tej piekarni, więc byłyśmy pewne, że wszystko będzie smaczne. Ale:

  • Musiałyśmy specjalnie jechać do piekarni złożyć zamówienie, a więc łącznie zajęło nam to 30 minut.
  • Pani ekspedientka nie miała katalogu ciast czy ciasteczek, więc przy zamawianiu bazowałyśmy na produktach, które aktualnie były dostępne albo tylko na opisach – tak naprawdę nie miałyśmy pewności co odbierzemy. Pod nazwami jabłecznik, ciasto z galaretką i ciasto z kokosem i makiem wbrew pozorom może się wiele kryć.
  • Zamówiłyśmy tort okrągły śmietankowy a odebrałyśmy kwadratowy, bo cukiernik stwierdził, że na tyle osób kwadratowy lepiej się sprawdzi.

Od razu zaznaczę, że wszystko było pyszne a cena korzystna. Ale nie da się nie zauważyć kilku minusów, których by nie było, jeśli piekarnia ta posiadałaby indywidualny system do zamówień online. Dużo wygodniej byłoby w wolnej chwili z pozycji telefonu czy komputera zapoznać się ze wszystkimi wyrobami (razem ze zdjęciami i składem), dodać do koszyka wybrane produkty, wybrać czas odbioru i metodę płatności. Dzięki systemowi online zarówno klient jak i pracownik piekarni oszczędzają czas. Klient ma pewność co zamówił. Piekarnia czy cukiernia z kolei mają pewność, że klient będzie zadowolony.

System do zamówień online Foodeliver

Możliwość zamówień online jest od dawna bardzo popularna we wszelkiej maści restauracjach. Klienci zapoznają się z pełnym menu, wybierają dodatki, czas odbioru lub dostawy oraz parametry dostawy i płatności. Wdrażając nasz system w kolejnych restauracjach zwróciliśmy uwagę na fakt, że system Foodeliver można dostosować do każdej branży, w której sprzedawane są produkty lub usługi. Czemu by nie zamówić i zapłacić online karnetu na siłownię, usługi wyprania tapicerki samochodowej, czy tradycyjnych produktów takich jak swojskie kiełbasy?

Zaczęliśmy analizować rynek piekarniczy i cukierniczy i zdziwiło nas, że tylko kilka procent takich firm posiada możliwość zamówień online. Rozwinęliśmy więc funkcjonalności pozwalające na efektywną sprzedaż produktów cukierniczych i piekarniczych. Z tygodnia na tydzień widać, że coraz więcej firm z tej branży decyduje się na sprzedaż online. Można spokojnie prognozować, że z miesiąca na miesiąc sprzedaż online w innych branżach związanych z gastronomią i nie tylko stanie się bardzo popularna.

Foodeliver dla cukierni i piekarni

Indywidualny system do zamówień online Foodeliver pozwala oczywiście na przedstawienie klientom informacji o firmie, pokazanie zdjęć wyrobów oraz całej bazy produktów z parametrami i dodatkami. Przedsiębiorstwo zarządza stroną i znajdującymi się na niej treściami z panelu administratora, w którym przyjmuje się zamówienia. Bardzo ważna jest też możliwość prowadzenia samodzielnego marketingu, co było już opisywane w innych naszych artykułach. Tutaj chciałabym się skupić na typowych dla branży cukierniczej i piekarniczej funkcjonalnościach.

Bardzo przydatne w piekarniach i cukierniach są następujące funkcjonalności:

  • ograniczenia dniowe kategorii i subkategorii – niektóre produkty bywają dostępne do sprzedaży tylko w konkretnych godzinach albo dniach. Np. chleby IG o niskiej zawartości cukrów mogą być sprzedawane tylko we wtorki i środy. W takiej sytuacji produkty te będą się wyświetlały w systemie tylko we wskazane dni.
  • możliwość określenia czasu realizacji produktu lub kategorii – w większości przypadków nie ma możliwości zamówienia dużego pakietu ciast albo tortu na dzisiaj. System pozwala na wskazanie, że np. torty należy zamawiać z 3 dniowym wyprzedzeniem. Wtedy system nie pozwoli klientowi zamówić tortu na dzisiaj i dwa kolejne dni robocze.
  • otrzymywanie od klienta indywidualnej grafiki do produktu – można sprzedawać standardowe torty, ale wiele osób oczekuje indywidualnego albo konkretnego wyglądu. Klienci mogą przez system wysłać zdjęcie wymarzonego toru albo zdjęcia, które należy wydrukować na opłatku, który znajdzie się na torcie.
  • wskazanie maksymalnej ilości składników w cenie w ramach produktu lub atrybutu – jest wiele możliwości ozdobienia tortu (czekolada, owoce, cukierki, opłatek, bita śmietana). Można dać klientowi wiele możliwości ale jedynie 2 mogą być w cenie. Za ewentualne pozostałe dodatki klient będzie musiał zapłacić.
  • wskazanie maksymalnej ilości składników do wyboru w ramach produktu lub atrybutu – w ramach tortu niestandardowego można wskazać klientowi nawet 10 czy 15 różnych kremów tortowych. Można zaznaczyć, że klient może wybrać maksymalnie 3 smaki kremów.
  • określenie większej ilości punktów odbioru zamówień – wiele piekarni czy cukierni ma kilka lokalizacji lub punktów w których produkty są identyczne. W takiej sytuacji np. piekarnia posiadająca 10 punktów piekarniczych dodaje lokalizacje do systemu a klient przy składaniu zamówienia wybiera, z której lokalizacji chce odebrać tort.
  • wskazanie kilku lokalizacji sklepów firmowych, piekarni, kawiarni, cukierni, restauracji itp. – zdarzają się przedsiębiorcy, którzy mają kilka różnych działalności np. piekarnię, cukiernię i kawiarnię oraz restaurację. Można stworzyć systemy dla tych trzech miejsc a na stronie głównej dla klienta umieścić możliwość przeniesienia się klienta na inne punkty.

Plusy wdrożenia systemu do zamówień online dla piekarni i cukierni

Pomijając konieczność pójścia z duchem czasu i oferowania również nowoczesnych rozwiązań, systemy online dla piekarni i cukierni mają następujące plusy:

  • optymalizacja czasu pracy właściciela lub personelu – rozmowa telefoniczna albo osobista dotycząca złożenia przez klienta zamówienia może trwać od kilku do nawet kilkunastu minut. Jeśli przemnożyć to przez ilość klientów zamawiających coś w miesiącu to otrzymujemy kilka jak nie kilkanaście godzin na same rozmowy z klientami. Z kolei przyjęcie pełnego zamówienia i ewentualny wydruk zajmuje kilka sekund.
  • Prawie całkowite wyeliminowanie pomyłek – bardzo często zdarza się, że klient zapomniał czegoś zamówić albo coś pomylił. Z kolei pracownikom piekarni czy cukierni zdarza się, że źle zrozumieją słowa klienta i błędnie spiszą zamówienie. Forma online sprawia, że wszystko jest wskazane czarno na białym. Pomyłka jest więc prawie niemożliwa.
  • Zwiększenie ilości zamówień – dzięki rozbudowanym funkcjom marketingowym w systemie Foodeliver piekarnie i cukierni mogą wysyłać smsy i maile o treściach marketingowych, tworzyć kody rabatowe, plany marketingowe i programy lojalnościowe. Działania te mogą przysporzyć nawet o 20% więcej zamówień.
  • Zadowolenie klienta – w łatwy przejrzysty sposób klient może zapoznać się z oferta, dodać produkty do koszyka, wybrać opcje i termin odbioru lub dostawy, zapłacić online. Klient zyskuje czas i nie da się ukryć, że taka forma złożenia zamówienia to po prostu wygoda – klient może złożyć i opłacić zamówienie nawet w piżamie o 22 jeśli wtedy znajdzie na to czas.

Redaktor FooDeliver.pl, pasjonatka gastromarketingu i dobrej kuchni, marketingowiec. Specjalistka produktu FooDeliver.pl.