Poradnik dla restauracjiMarketing gastronomicznyWspółpraca z portalami do zamówień online – jakie plusy i minusy za sobą niesie

Współpraca z portalami do zamówień online – jakie plusy i minusy za sobą niesie

Portale pośredniczące w zamówieniach online

Bardzo wiele osób korzysta z internetu robiąc zakupy i dotyczy to również zakupu dań na wynos. Wejście na stronę albo aplikację do zamówień online jest szybkie, proste, nowoczesne a przede wszystkim bardzo wygodne. Restauracja chcąca utrzymać się na rynku powinna więc pomyśleć o nowoczesnych narzędziach marketingowych. Jedną z możliwości jest współpraca z portalami oferującymi zamówienia online.

Portale zamówień online – co oferują restauracjom?

Systemy zamówień online są bardzo dużym i popularnym narzędziem marketingowym. Skorzystanie ze znanych marek systemów do zamówień online pozwala na:

  • dotarcie do większej liczby klientów – wyszukiwanie na platformie pozwoli klientowi na znalezienie naszej restauracji.
  • skorzystanie z marketingu platform – platformy reklamują się w internecie, radiu i telewizji, tak więc marki te są bardzo popularne i rozpoznawalne.
  • wzmocnienie swojej marki na rynku lokalnym – poprzez większą liczbę klientów więcej osób dotrze do naszej restauracji.
  • unowocześnienie procesu zamówienia i dostawy – wyeliminowanie systemu telefonicznych zamówień i zapisywania na karteczkach prowadzi do straty czasu oraz wielu błędów.
  • pokazanie klientowi zdjęć naszych dań – zdjęcia apetycznych dań na nowoczesnej stronie zachęcają do zakupu.
  • rozwój marketingu restauracji – platformy zamówień online mają w swojej ofercie również reklamę restauracji na portalach społecznościowych czy wysyłanie treści marketingowych do klientów.

Każda ze znanych platform ma różne oferty cenowe – może to być opłata wstępna plus procent od późniejszych zysków, comiesięczny abonament albo też brak opłaty wstępnej a prowizja od utargu. Prowizja często zależy od ilości lub kwoty zamówień.

Jakie oferty mają znane platformy do zamówień online?

Wybierając portal zamówień online z którym chcemy współpracować powinniśmy zapoznać się z ofertami kilku różnych firm a nie tylko jednej. Warto porównać oferty i przeliczyć roczne koszty oraz przewidywalne zyski. Oczywiście mając większe fundusze możemy skorzystać z kilku platform, aby dotrzeć do jeszcze większej liczby klientów. Jeśli jednak wybieramy jeden to warto to dobrze przemyśleć i poczytać również opinie użytkowników.

Jedna ze znanych firm oferujących strony do zamówień online oferuje restauracjom trzy podstawowe pakiety współpracy:

  • Basic – 149 zł netto miesięcznie do 90 zamówień na miesiąc (1788 zł netto rocznie),
  • Standard – 249 zł netto miesięcznie do 250 zamówień na miesiąc (2988 zł netto rocznie),
  • Premium – 499 zł netto miesięcznie bez limitu zamówień na miesiąc (5988 zł netto rocznie).

Inna z kolei firma oferuje 49 zł netto za założenie strony plus prowizja. Klient ma do wyboru trzy stopnie prowizyjne:

  • do 60 zamówień – 6,8% netto (np. 40 zamówień x 40 zł = 1600 zł netto x 6,8% = prawie 109 zł netto),
  • 61 do 400 zamówień – 5,8% netto (np. 150 zamówień x 40 zł = 6000 zł netto x 5,8% = 348 zł netto),
  • powyżej 400 zamówień – 3,8% netto (np. 450 zamówień x 40 zł = 18000 zł netto x 3,8% = 648 zł netto).

Portale zamówień online – jakie są ich minusy?

Oprócz wielu opisanych wcześniej plusów znane portale do zamówień online mają również spore minusy:

  • Największym z nich jest to, że przekazując klientom stronę do zamówień online na jakimś znanym portalu tak naprawdę reklamujemy tą platformę a nie siebie. Klient wchodzi platformę i widzi ich logo, wygląd strony i inne charakterystyczne dla firmy cechy takie jak kolorystyka. Strona naszej restauracji na to tylko jedna z tysięcy stron.
  • Ryzykiem jest również uzależnienie się od platformy. W ramach abonamentu i prowizji od utargów dostajemy stronę zamówień online ale jeśli stwierdzimy w pewnym momencie, że koszty są duże czy nie jesteśmy zainteresowani ze współpracy to nagle tracimy możliwość zaoferowania klientowi możliwości zamówień online.
  • Brak własnej bazy klientów to kolejny minus. Nie mamy dostępu do wszystkich danych i nie możemy skontaktować się bezpośrednio z klientem przez co tracimy możliwość budowania więzi. To platforma z której korzystamy ma bazę naszych klientów i może wysyłać do nich treści marketingowe z reklamą siebie lub innych restauracji.
  • Większość portali oprócz opłaty stałej miesięcznej pobiera również prowizje od zamówień wykonanych w systemie. Co za tym idzie, koszty korzystania ze znanych platform z zamówieniami online może generować koszty od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych miesięcznie.
  • Restauracje liczą na sporą liczbę zamówień przez znany portal zamówień online, ale oprócz wskazywania obecnym klientom linku do strony zamówień nie mamy realnego wpływu na liczbę zamówień na stronie. To platforma decyduje o reklamowaniu danej restauracji w określonym regionie.
  • Problemem jest także wspomniana wyżej konkurencja na znanych platformach zamówień online. Klienci korzystają z usług różnych restauracji znajdujących się na stronie. Dając swoim klientom dostęp do platformy dajemy im też dostęp do innych, konkurencyjnych restauracji.
  • Powyższe przykłady ofert pokazują, że koszt rocznej współpracy ze znaną platformą zamówień online może wynieść nawet kilka tysięcy złotych – za tą cenę można zlecić firmie programistycznej indywidualną stronę www razem z możliwością zamówień online.

Jak współpracować z platformami zamówień online, aby mieć z tego jedynie korzyści?

Tak jak wskazaliśmy wyżej, znane platformy zamówień online niosą za sobą oprócz plusów również spore minusy. Trzeba więc podjąć działania, które pozwolą na minimalizację ryzyka i złych stron takiej współpracy a doprowadzą do zwiększenia zysków. Przykładem takich działań może być:

  • Najlepiej jest jeśli restauracja ma własną stronę zamówień online a współpracę z portalami traktuje jako dodatek podnoszący zyski. Sprzedając głównie z własnej strony restauracja reklamuje swoją markę.
  • Lepiej nie umieszczać na swojej stronie odnośników do stron zewnętrznych zamówień online. Tracimy wtedy własnych klientów i własne źródła zarobkowania oraz przekierowujemy ich na stronę, na której musimy dzielić się zyskiem.
  • Do zamówień na wynos zrealizowanych z platformy zewnętrznej warto dodawać ulotkę swojej restauracji aby przy kolejnym zamówieniu klienci skorzystali z indywidualnej strony restauracji a nie platformy zewnętrznej.
  • Warto na początek dobrze zorientować się w ofercie platformy i sprawdzić, czy zawieramy umowę na rok czy krócej i czy mamy możliwość w każdej chwili zrezygnować z umowy. Jeśli by się okazało, że koszty okażą się zbyt duże a zyski małe to dobrze jest mieć możliwość zakończenia współpracy z miesięcznym wypowiedzeniem a nie po roku.

Redaktor FooDeliver.pl, pasjonatka gastromarketingu i dobrej kuchni, marketingowiec. Specjalistka produktu FooDeliver.pl.