Poradnik dla restauracjiMarketing gastronomicznySystem do zamówień online dla piekarni, cukierni i kawiarni

System do zamówień online dla piekarni, cukierni i kawiarni

Wraz z rozwojem internetu oraz branży IT mamy do czynienia również z rozwojem systemów obsługi zamówień online. Obecnie można zamówić z kraju albo nawet zza granicy ubrania, buty, książki, jedzenie, środki czystości, zabawki i … można by tak wymieniać bez końca. Przez internet można kupić dosłownie wszystko, zapłacić online i odebrać osobiście lub poczekać na paczkę.

System zamówień online dla restauracji

W ostatnich latach bardzo popularne stały się systemy do zamówień online dla restauracji. Klient lokalu może wejść na wskazaną stronę i wybrać danie wraz z dodatkami. Wiele systemów pozwala na zapoznanie się ze zdjęciami potraw, wybór metody płatności i parametrów dostawy. Zamawiamy online śniadania, lunche do pracy, obiady i kolacje. Możemy zamówić online z dostawą do domu domowe jedzenie, sushi, pizze, burgery i dania z kuchni całego świata.

Czy system zamówień online dla piekarni, cukierni i kawiarni ma sens?

Jednakże rzadko kiedy można się spotkać z możliwością zamówień online w piekarniach, cukierniach czy kawiarniach. A czy nie miło byłoby zamówić sobie rano ciasto na popołudniową kawę? Czy nie prościej byłoby w dowolnej chwili obejrzeć katalog tortów online i zamówić jeden z nich na urodziny bez konieczności wychodzenia z domu? Czy nie chcielibyśmy wieczorem złożyć zamówienia na pieczywo do odbioru następnego dnia w południe? Czy ciężki dzień w pracy nie byłby lepszy z możliwością dostawy do pracy aromatycznej kawy i drożdżówki dla całego zespołu?

Idąc do piekarni, cukierni czy kawiarni i kupując coś „na już” wybieramy coś z dostępnego asortymentu. Ale jak wybrać produkt jeśli wykonujemy większe zamówienie na tort, ciasta, ciasteczka przez telefon? Albo osobiście gdy mało co już jest na stanie a nie ma żadnego katalogu produktu? Wtedy zostaje nam opis osoby sprzedającej. Pod nazwami tort śmietankowy, jabłecznik, ciasto z galaretką czy ciasteczka z kremem może się wbrew pozorom bardzo wiele kryć. Można się albo miło zaskoczyć albo rozczarować zarówno wyglądem jak i smakiem. Czasy kupowania „kota w worku” pomału się kończą – klienci chcą dokładnie wiedzieć co kupują i za co płacą. Jest to możliwe dzięki indywidualnej stronie do zamówień online.

Plusy wdrożenia systemu do zamówień online dla piekarni, cukierni lub kawiarni

Dlaczego piekarnie, cukiernie i kawiarnie powinny rozważyć możliwość wdrożenia indywidualnego systemu do zamówień online?

  1. Oszczędność czasu właściciela lub pracowników – rozmowa telefoniczna albo osobista dotycząca złożenia przez klienta zamówienia na tort czy ciasta na imprezę okolicznościową może trwać od kilku do nawet kilkunastu minut. Przyjęcie pełnego zamówienia złożonego online i ewentualny wydruk zajmuje kilkanaście sekund.
  2. Prawie całkowite zmniejszenie ilości pomyłek przy zamówieniach – niestety zdarza się, że klient przez telefon podczas składania zamówienia zapomni czegoś dodać albo coś pomyli. Z kolei pracownikom zdarza się, że źle zrozumieją słowa klienta przez co błędnie spiszą i zrealizują zamówienie. Dzięki zamówieniom online wszystko jest czarno na białym. Pomyłka z obu stron jest więc prawie niemożliwa. A jeśli już wystąpi – wiadomo kto popełnił błąd.
  3. Możliwość zwiększenia ilości zamówień – systemy do zamówień online posiadają często możliwości marketingowe, dzięki którym piekarnie, cukiernie czy kawiarnie mogą wysyłać smsy i maile o treściach marketingowych, tworzyć kody rabatowe czy programy lojalnościowe. Dzięki temu można zachęcać klientów do większej ilości zamówień.
  4. Zadowolenie klienta – w dowolnej chwili (nawet w piżamie przy porannej kawie czy w nocy przed snem) klient może zapoznać się z pełną ofertą, zobaczyć zdjęcia, dodać produkty do koszyka, wybrać opcje i termin odbioru lub dostawy, zapłacić online. Oprócz komfortu klient zyskuje czas.
  5. Konkurencyjność na rynku – firmy piekarnicze, cukiernicze czy kawiarnie dopiero pomalutku wchodzą w świat zamówień online. Można się więc przebić na tle dużej konkurencji i zaoferować rozwiązanie, którego inni nie mają. Oprócz tego im więcej stron firmowych, im więcej ruchu na nich, tym można zapewnić sobie lepsze pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych.
  6. Możliwość rozwoju – w większości przypadków piekarnie, cukiernie i kawiarnie nie oferują dowozu do domu. Danie takiej możliwości jest szansą na rozwój i zwiększenie zysków. Klienci byliby zachwyceni, jeśli zamówiony tort, czy większy pakiet ciast przyjechałby do ich domu bez konieczności własnego odbioru.

Co piekarnie, cukiernie czy kawiarnie zyskują dzięki wdrożeniu własnego systemu do zamówień online?

  • Pod kątem marketingowym najlepiej jest zainwestować we własny system do zamówień online postawiony na domenie lub subdomenie punktu gastronomicznego. Taka strona www pomaga budować i umacniać markę piekarni, restauracji czy kawiarni.
  • Jest to też tańsze rozwiązanie niż korzystanie ze znanych platform do zamówień, które pobierają prowizje od zamówień. W większości przypadków opłata za indywidualny system do zamówień online to stała opłata miesięczna lub roczna bez prowizji.
  • Jeśli firma nie posiadała wcześniej strony www – dzięki indywidualnemu systemowi do zamówień online od razu ją zyska. Będzie tam nie tylko pełne menu, ale również informacje teleadresowe i inne, zdjęcia, godziny otwarcia czy strefa dostaw.
  • Możliwość przedstawienia klientom pełnego menu produktowego wraz z ceną, opisem, wykazem składników, dodatkami oraz zdjęciem. Dzięki temu klienci będą mogli dokładnie poznać ofertę.
  • Wgląd w pełną bazę informacji o złożonych zamówieniach online. Wiedza to pieniądze – wystarczy przeanalizować zamówienia aby zaobserwować preferencje klientów i dostosować do tego ofertę.
  • Możliwość tworzenia własnej bazy klientów – każda osoba składająca zamówienie trafia do bazy klientów, do których można wysyłać treści marketingowe aby przypomnieć o sobie i zachęcić do kolejnego zamówienia.

Funkcjonalności systemu zamówień online dopasowane do oczekiwań branży piekarniczej i cukierniczej

Na rynku jest wiele systemów do zamówień online – mogą to być systemy dedykowane dla restauracji, branży kosmetycznej, fitness i wielu innych. Należy szukać więc systemu, którego funkcjonalności są dostosowane do firmy jaką prowadzimy.

  • Pieczecie ciastka tylko we wtorki? Chleby wieloziarniste dostępne są tylko w czwartki? Ciasta bezowe są dostępne tylko w soboty? – Szukaj systemu, który pozwala na ograniczenia wyświetlania kategorii lub samych produktów tylko w konkretne dni.
  • Masz zasadę, że tort standardowy można zamówić z 3 dniowym wyprzedzeniem a niestandardowy z 5 dniowym wyprzedzeniem? – Szukaj systemu który posiada możliwości ustawienia minimalnego terminu realizacji.
  • Dowozisz tylko duże zamówienia powyżej 100 czy 200 zł? – Znajdź system w którym jest możliwość ustalania zarówno stref dostaw jak i parametrów dostaw (minimalna wartość zamówienia przy dowozie).
  • Wykonujecie również torty i ciasta niestandardowe na specjalne zamówienie np. Tort Johnny Walker lub dla dziecka z ulubioną postacią z bajek? – Warto znaleźć system pozwalający na przesyłanie przy składaniu zamówienia zdjęć od klientów.
  • Dajesz klientom możliwość wybrania kremów do tortu, owoców albo ozdób? Sprzedajesz kołacze weselne składające się z 3 ciast? – Poszukaj systemu, w którym można dać klientom możliwość wyboru różnych parametrów, ale tak aby można było wskazać ilość dodatków w cenie albo maksymalną ilość dodatków.

Masz sieć piekarni, cukierni albo kawiarni? Masz tam takie same menu? Nie chcesz osobno płacić za 10 systemów? – Szukaj systemu w którym można dodać wiele lokalizacji odbioru zamówienia.

Redaktor FooDeliver.pl, pasjonatka gastromarketingu i dobrej kuchni, marketingowiec. Specjalistka produktu FooDeliver.pl.