Poradnik dla restauracjiMarketing gastronomicznyOtwarcie własnej działalności gastronomicznej – Pizzeria

Otwarcie własnej działalności gastronomicznej – Pizzeria

Mimo ciągnących się trudności w branży gastronomicznej w sytuacji post-covidowej, w dalszym ciągu otwierają się nowe restauracje. Ludzie zmęczeni pracą na etacie chcą zainwestować w swój własny biznes. Osoby z pasją do gotowania chcą w końcu robić, to co kochają. Mogłoby się wydawać, że otworzenie restauracji to nic takiego – wystarczy mieć pieniądze. Jest to nietrafione myślenie. Aby otworzyć restaurację ale i utrzymać ją na rynku z zyskiem trzeba mieć nie tylko pieniądze, ale również niezbędną wiedzę gastronomiczną i marketingową, umiejętności zarządzania, dobre i uczciwe podejście do pracowników i klientów. Przyda się również odrobina szczęścia.

Pierwszym krokiem do otworzenia restauracji, tym bardziej tej pierwszej powinno być przygotowanie biznesplanu, który pozwoli na spojrzenie na pomysł z szerszej perspektywy. Dzięki niemu można zobaczyć czy mamy środki i wiedzę pozwalającą na otwarcie lokalu. Dzięki analizie i sprawdzeniu prognoz można wywnioskować czy otworzenie restauracji w tej konkretnej sytuacji jest uzasadnione. Warto podążać za marzeniami ale same marzenia to trochę za mało, aby stworzyć biznes mający konkurować z restauracjami funkcjonującymi na rynku lokalnym od lat.

Jak otworzyć Pizzerię?

Jednymi z najpopularniejszych lokali gastronomicznych są Pizzerie. Większość osób uwielbia pizzę i jest to stosunkowo niedroga potrawa, na którą większość osób może sobie pozwolić. Pizza jest idealna na lunch, obiad, kolacje, na spotkanie towarzyskie czy na piknik. Jedni lubią ją na cienkim, inni na grubym cieście. Jedni z dużą ilością dodatków a inni tylko z sosem, serem i przyprawami. Można jeść ją samą lub z dowolnym sosem. Pysznie smakuje z sałatką ze świeżych sezonowych warzyw. Reasumując – my Polacy uwielbiamy pizze. Jednakże z tym wiąże się fakt, że jest bardzo dużo Pizzeri, nawet w małych miastach jest spora konkurencja. Dlatego też chcąc otworzyć Pizzerię trzeba poznać rynek, dobrze zaplanować wszystkie kroki, ale także wyróżnić się i zaproponować klientom coś unikalnego. Poniżej znajdziecie ważne kroki konieczne do otworzenia własnego lokalu gastronomicznego.

Krok 1 – Wybór lokalu i możliwości dowozu do klienta

Jeśli nie jesteśmy w posiadaniu lokalu własnościowego, w którym można by otworzyć Pizzerię, mamy dwie opcje:
• wynająć lokal – trzeba się liczyć z kosztem od 1000 do nawet kilkunastu tysięcy złotych miesięcznie za wynajem. Do tego dochodzą comiesięczne opłaty związane ze zużyciem mediów.
• kupić lokal – jest to inwestycja kosztująca od kilkuset tysięcy złotych do nawet kilku milionów. Do tego oczywiście dochodzą comiesięczne opłaty związane ze zużyciem mediów.

Na cenę oprócz lokalizacji duży wpływ ma wielkość lokalu. Chcemy działać tylko na dowóz bez możliwości zjedzenia na miejscu? Chcemy zapewnić 5 stolików po 4 osoby? A może chcemy mieć duży lokal do 50 osób wewnątrz i z ogródkiem letnim? Przed otworzeniem Pizzeri trzeba przeanalizować różne opcje oraz swoje możliwości finansowe i wybrać korzystniejszą opcję. Jak mówi przysłowie : „Nie porywaj się z motyką na słońce”.

Większość Pizzeri decyduje się na dostawy zamówień na wskazany adres. Brak dostawy na mocno konkurencyjnym rynku były sporym minusem. Warto więc zainwestować w chociażby niedrogi, niewielki samochód. Można ustalić strefy dostaw w taki sposób, aby dowożenie zamówień przynosiło zyski a nie starty. Pomocny będzie w tym system do zamówień Foodeliver pozwalający na narysowanie wielu stref dostaw z różnymi parametrami cenowymi.

Krok 2 – Niezbędne pozwolenia dla Pizzeri

Przed otwarciem Pizzeri należy załatwić niezbędne formalności (trzeba się również liczyć z kosztami z nimi związanymi):
• Wpis do CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) – jest bezpłatny. Przedsiębiorca może we wniosku o wpis określić późniejszy dzień otworzenia działalności gospodarczej niż dzień złożenia wniosku. Data rozpoczęcia działalności nie może być na datę wcześniejszą niż dzień złożenia wniosku o wpis do CEIDG.
• Zezwolenie sanepidu – bardzo ważne jest aby zapoznać się z wymogami prawnymi i dążyć do ich spełnienia. Zezwolenie jest niezbędne do uzyskania zgody na sprzedaż wyrobów spożywczych. Inspekcja sanitarna sprawdzi działanie maszyn i urządzeń, stan techniczny lokalu wewnątrz i za zewnątrz, stan czystości, wentylację. Nawet mimo udzielenia zgody na otwarcie działalności gastronomicznej, można się spodziewać późniejszych kontroli.
• Koncesja na alkohol – w przypadku lokalu z możliwością zjedzenia posiłku na miejscu w godzinach popołudniowych czy wieczornych, koncesja na alkohol wydaje się być niezbędna. Cena koncesji zależy od rodzaju alkoholu:
◦ 525,00 zł – napoje alkoholowe zawierające do 4,5 % alkoholu i piwa;
◦ 525,00 zł – napoje alkoholowe zawierające od 4,5 % do 18 % alkoholu (z wyjątkiem piwa);
◦ 2.100,00 zł – napoje alkoholowe zawierające powyżej 18 % alkoholu.
• Umowa licencyjna ZAIKS – należy ją zawrzeć, jeśli chcemy w lokalu puszczać muzykę. Po zgłoszeniu do ZAIKS zostanie przygotowana umowa. Cena jest zależna od kilku czynników takich jak miejscowość czy wielkość lokalu. Za puszczanie muzyki w lokalu bez ważnej umowy można się narazić na postępowanie sądowe.

Krok 3 – Wyposażenie Pizzerii

Po pierwsze może wystąpić konieczność remontu lokalu albo w celu uzyskania ładniejszego wyglądu albo aby spełnić wymogi sanepidu. Każdy kto robił remont wie, że pierwotny plan zmienia się w trakcie a cena remontu może być nawet dwukrotnie wyższa niż zakładaliśmy początkowo.

Konieczny jest również zakup:
• mebli – stoły kuchenne, szafy chłodnicze
• sprzętów kuchennych – piec do pizzy, mikser, lodówka, zamrażarka
• akcesoriów kuchennych – miski, blachy, pojemniki, wałki, noże, deski
• pełnej zastawy dla klientów – talerze, szklanki, kieliszki, sztućce, serwetki
• mebli i ozdób sali – stoły, krzesła, lampy, wazony, zasłony, obrusy
• toreb termicznych na dostawy.

Jak widać powyżej koszty remontu i pełnego wyposażenia są bardzo duże. Tym bardziej zachęcam do wykonania biznesplanu – dzięki niemu uzyskamy informację o kosztach początkowych otwarcia działalności. Po przyrównaniu ich do pieniędzy którymi dysponujemy (własne środki, kredyt, dofinansowanie) możemy zweryfikować na co możemy sobie pozwolić.

Krok 4 – Marketing i dalsze działania

Tak jak wskazano na początku – aby osiągnąć sukces w gastronomii nie wystarczą tylko pieniądze albo tylko umiejętność gotowania. Oczywiście, pieniądze i umiejętności kulinarne są bardzo ważne i pomocne, ale bez wiedzy marketingowej i działań marketingowych jest spore ryzyko, że klienci nie będą korzystać z naszych usług mimo pięknego wnętrza lokalu czy pysznej pizzy. Właściciel może sam zająć się marketingiem – jeśli jednak nie ma o tym pojęcia, może rozważyć zatrudnienie menedżera lub firmę zewnętrzną. W obu przypadkach wiąże się to z kosztami – ale pieniądze na marketing potrafią się zwrócić z nawiązką.

Bardzo ważne jest budowanie i umacnianie marki swojej Pizzeri mające na celu systematyczne zwiększanie ilości klientów i budowanie bazy stałych klientów. Konieczne jest:
• zamówienie materiałów marketingowych jak menu, ulotki, opakowania na wynos spójnych z wyglądem innych elementów brandu;
• inwestycja w indywidualny system do zamówień online np. Foodeliver, który działa na zasadzie strony www. Pozwala klientowi na zamawianie i płacenie online. Pizzeria oszczędza czas otrzymując pełne zamówienie;
• prowadzenie własnych działań marketingowych, w których pomocny będzie system Foodeliver : tworzenie kodów rabatowych, wysyłanie kampanii sms i mail z zachęceniem do kolejnych zamówień, zaproponowanie klientom programu lojalnościowego;
• założenie stron na mediach społecznościowych takich jak Facebook i Instagram oraz stała aktywność na tych właśnie stronach;
• reklamowanie restauracji na lokalnych stronach czy grupach, w lokalnej gazecie czy radiu;
• inwestycja w reklamy Facebook czy AdWords.

Aby zaistnieć na rynku na którym jest spora konkurencja należy czymś się wyróżnić:
• Konkurencja nie daje możliwości zamówień online z płatnościami online? Zainwestuj w system Foodeliver i daj swoim klientom taką możliwość!
• Wszystkie Pizzerie w okolicy zamykają się do 21? Otwórz Pizzerię Nocną czynną do 2 w nocy!
• Wszyscy pieką pizze o średnicy 32 cm? Wyspecjalizuj się w malutkich pizzach dla jednej osoby albo w mega pizzach XXL!
• W lokalnych pizzeriach można kupić tylko zwykłą pizzę? Zaproponuj klientom również pierożki calzone albo sałatkę ze świeżych warzyw na pizzy!

Redaktor FooDeliver.pl, pasjonatka gastromarketingu i dobrej kuchni, marketingowiec. Specjalistka produktu FooDeliver.pl.