Pomysły na potrawy dla alergików i dieta dla alergików w restauracjach

Moda na zdrowe odżywianie sprawia, że coraz więcej osób przechodzi na dietę wegetariańską, wegańską, bezlaktozową czy bezglutenową. Sportowcy stosują dietę białkową a osoby chcące zrzucić kilka kilogramów dietę redukcyjną. Oprócz tego niestety coraz więcej osób ma alergie pokarmowe i musi wykluczyć pewne produkty i składniki ze swojej diety. Osób na różnego rodzaju dietach i z alergiami jest coraz więcej i one również chcą czasami wyskoczyć do restauracji czy zamówić obiad do domu i zjeść smacznie i zdrowo. Zamiana schabowego na jajko sadzone dla wegetarianina, podanie samych ziemniaków z surówką weganinowi lub hamburgera bez bułki dla osoby nie jedzącej glutenu to zdecydowanie kiepski pomysł.

Dieta dla alergików

Klienci stosujący diety czy z alergiami są oczywiście wyzwaniem dla restauratorów. Wyzwanie te można jednak przekuć w sukces. Restauracje mają obowiązek umieszczać w menu informację o alergenach ale jeszcze niewiele restauracji ma w swoim menu dania wegańskie, wegetariańskie, bezglutenowe czy bezlaktozowe. Dołączenie do menu chociażby kilku ciekawych dań z tych diet może wpłynąć na konkurencyjność na rynku i zadowolenie klientów. Odpowiednie działania marketingowe  mogą dodatkowo pozwolić na zwiększenie zysku.

Jak system Foodeliver pomaga promować diety dla alergików?

Restauracja posiadająca system zamówień online Foodeliver może:

  • informować klientów o alergiach lub daniach diet wykluczających na stronie głównej, w atrybucie przypisanym do produktu oraz w dodatkowych informacjach o produkcie,
  • dzięki atrybutom dać klientom możliwość zamiany opcji mięsnej na wege czy z glutenem na bezglutenową;
  • stworzyć dodatkowe kategorie dań wegetariańskich, wegańskich, bezglutenowych i bezlaktozowych aby klienci na danej diecie łatwo mogli znaleźć dania dla siebie,
  • informować stałych klientów o nowych, sezonowych daniach danych diet dzięki funkcji wysyłki sms i mail do bazy klientów,
  • generować kody rabatowe dla pojedynczych klientów, grupowe czy okazjonalne w ramach akcji promocyjnej, np. Wieczoru Wege;
  • zaproponować klientom dodatkowo możliwość rezerwacji stolika online czy skorzystanie z programu lojalnościowego.

Czym charakteryzuje się dieta wegetariańska, wegańska, bezlaktozowa i bezglutenowa?

Czym jest dieta wegetariańska?

Dieta wegetariańska może wynikać zarówno z chęci spożywania zdrowszych posiłków jak i z pobudek moralnych. Dieta ta wyklucza spożywanie mięsa, ryb a także żelatyny i smalcu. Wegetarianie spożywają więc głównie warzywa, owoce, tłuszcze i białka roślinne oraz produkty odzwierzęce. Przykładem dań wegetariańskich mogą być:

  • Brokułowa zupa krem na bulionie warzywnym z dodatkiem mozzarelli,
  • Naleśniki z serem i szpinakiem,
  • Pizza z serem i warzywami,
  • Burger wegetariański z kotletem buraczanym.

Czym jest dieta wegańska?

Dieta wegańska również może być stosowana ze względów zdrowotnych lub etycznych, jeśli dana osoba nie godzi się na cierpienie zwierząt i ich wykorzystywanie. Oprócz produktów wykluczonych w diecie wegetariańskiej dodatkowo wykluczone tutaj są produkty odzwierzęce takie jak jajka, mleko, śmietana, ser, masło a nawet miód. Przykładem dań wegańskich mogą być:

  • Pierogi z kapustą i grzybami podsmażane,
  • Zupa curry z cukini,
  • Ratatuj z pieczonymi warzywami,
  • Sałatka z warzywami, awokado i pieczonym batatem.

Czym jest dieta bezglutenowa?

Dieta bezglutenowa zakłada wykluczenie lub ograniczenie spożywania potraw zawierających przetworzone i nieprzetworzone zboża takie jak pszenica, żyto, jęczmień, owiec, czy orkisz. Może wynikać zarówno z alergii pokarmowej jak i ze świadomego wyboru wynikającego z dbałości o zdrowie. Organizm człowieka nie jest przystosowany do przetrawienia tak dużej ilości glutenu którą spożywamy przy tradycyjnym żywieniu, co może wpływać na stan zdrowia. Przykładem dań bezglutenowych mogą być:

  • Risotto z brązowego ryżu z warzywami,
  • Zupa krem z białych warzyw,
  • Kurczak w sosie pieczarkowym z kaszą i surówką,
  • Pieczony łosoś z ziemniakami i warzywami.

Najczęściej spotykane alergie pokarmowe

Restauracje mają obowiązek informować o alergenach w potrawach zarówno w menu papierowym w restauracji jak i na stronie www również przy sprzedaży online. Posiadając system Foodeliver można poinformować klientów zamawiających online o alergenach na stronie głównej, w atrybutach oraz w informacjach o produkcie. Klient musi mieć dostęp do takiej wiedzy, bo od tego może zależeć jego zdrowie a w sytuacjach kryzysowych nawet i życie. Przy każdej potrawie należy wskazać potencjalne alergeny w formie pisemnej lub oznakowania z legendą.

Najczęstsze alergeny w dietach

Niestety każdy produkt może uczulać, ale konieczne jest wskazanie Klientom najczęściej występujących alergenów i są nimi:

  • Siarczyny – konserwanty dodawane do żywności
  • Jajka – głównie białko jest alergizujące
  • Łubin – roślina strączkowa
  • Mięczaki – owoce morza takie jak małże, kalmary, ślimaki, ostrygi czy ośmiornice
  • Mleko – głównie jest to alergia na białko mleka
  • Musztarda – składnikiem uczulającym jest najczęściej gorczyca
  • Orzechy – orzechy nerkowca, laskowe, włoskie, migdały i orzeszki piniowe
  • Orzechy arachidowe – jeden z najczęściej występujących i najgroźniejszych alergenów
  • Ryby – najczęściej ryby morskie ale również słodkowodne
  • Seler – alergizujące są wszystkie jego części czyli korzeń, liście, łodyga i nasiona
  • Skorupiaki – kraby, homary, krewetki
  • Soja – składnik tofu, pasztetów, pieczywa czy sosu sojowego
  • Gluten – głównie w zbożach takich jak pszenica, żyto, orkisz, jęczmień i owies
  • Sezam – składnik hummusu, sosów, pieczywa czy słodyczy

Obsługa klientów restauracji z alergiami oraz dietami

Kelnerki i kelnerzy obsługują gości restauracji ale ich zadaniem nie jest tylko zbieranie zamówień, podawanie potraw a potem ich sprzątanie i odbieranie zapłaty. Profesjonalna obsługa powinna znać całe menu, znać smak potraw i ich skład, aby moc odpowiedzieć na pytania klientów. To kelnerzy i kelnerki mają bezpośredni kontakt z klientem, więc są wizytówką lokalu. Pracownicy restauracji powinni również:

  • mieć podstawową wiedzę na temat najczęściej występujących alergenów w serwowanych potrawach i móc je wskazać na życzenie klienta,
  • znać różnicę między dietą wegetariańską a wegańską aby po zapytaniu klienta móc zaproponować z karty danie wegetariańskie oraz wegańskie,
  • posiadać wiedzę o cechach charakterystycznych diety bezlaktozowej oraz bezglutenowej i potrafić zaproponować gościom potrawy, w których nie ma laktozy lub glutenu,
  • zostać przeszkoleni (i raz na jakiś czas sprawdzani) z wiedzy dotyczącej alergenów oraz cech charakterystycznych różnych diet.

Bardzo dobrym pomysłem jest oznaczenie w menu dań nie tylko z alergenami co jest wymagane, ale również tych wegetariańskich, wegańskich i zawierających gluten lub laktozę. Jeśli są stałe dania z których można wykluczyć alergen, mięso, laktozę czy gluten, warto to wskazać w menu i na stronie zamówień online. Można również utworzyć dodatkowe kategorie dań.

Jak zwiększyć zyski dzięki klientom na diecie wegetariańskiej, wegańskiej czy bezglutenowej?

Ograniczanie się do wąskiej grupy klientów ze standardowymi wymaganiami może doprowadzić do tracenia innych na korzyść konkurencji. W ramach swojej kuchni warto przygotować kilka dań dla osób na diecie wegańskiej, wegetariańskiej, bezlaktozowej i bezglutenowej. Przykładowo Burgerownia sprzedająca głównie mięsne burgery może przygotować oprócz standardowych potraw:

  • burgera light z ciemną bułką, grillowanym indykiem i małą ilością sosów,
  • wegetariańskiego burgera z jajkiem sadzonym albo panierowanym serem zamiast mięsa,
  • wegańskiego burgera z tofu, falafelem lub kotletem buraczanym zamiast mięsa,
  • bezglutenowego burgera stosując mąkę bezglutenową do bułki,
  • burgera bez dodatku produktów posiadających laktozę.

Przepisy na dania wegańskie, wegetariańskie i bezglutenowe

Internet pęka w szwach od przepisów na przepysznie brzmiące dania wegetariańskie, wegańskie czy bezglutenowe. W sklepach można bardzo łatwo dostać produkty bezglutenowe, mleko bez laktozy czy najwyższej jakości warzywa do dań wege. Dobry szef kuchni nie powinien mieć problemów z zaproponowaniem kilku ciekawych opcji. Restauracja powinna pamiętać, że klienci są gośćmi, których trzeba ugościć jak najlepiej. Dlatego też warto dostosować się do wymagań klientów, którzy za chęci i kreatywność podziękują częstymi odwiedzinami i zamówieniami.

Marketing restauracji dla alergików

Restauracja w ramach marketingu i promocji może raz na jakiś czas urządzić wieczór z kuchnią wegańską czy bezglutenową. Klientów można poinformować o wydarzeniu na portalach społecznościowych. Posiadając system Foodeliver do zamówień online z rozbudowanymi funkcjonalnościami marketingowymi można do bazy stałych klientów rozesłać smsa i maila z informacją o wieczorze tematycznym.

Restauracje mające w swojej ofercie menu cateringowe albo oferujące sprzedaż diety pudełkowej również powinny przygotować, chociażby skrócone, ciekawe menu wegańskie czy bezglutenowe. Klientów z konkretnymi wytycznymi jedzeniowymi należy traktować nie jak kłopot ale szansę na rozwój działalności, wejście na inne rynki i rozszerzenie grupy docelowej a co za tym idzie szansę na zwiększenie liczby klientów oraz zysków.

Redaktor FooDeliver.pl, pasjonatka gastromarketingu i dobrej kuchni, marketingowiec. Specjalistka produktu FooDeliver.pl.