Poradnik dla restauracjiMarketing gastronomicznySystem zamówień online dla branży gastronomicznej – remedium na COVID- 19?

System zamówień online dla branży gastronomicznej – remedium na COVID- 19?

Wpływ COVID na branżę restauracyjną

W 2020 roku przez pandemię wirusa COVID-19 musieliśmy reagować na pojawiające się trudności i dostosować się do nowych warunków działania. Wiele branż doznało problemów związanych z możliwością wykonywania usług. Przez kilka miesięcy klienci nie mogli chodzić do restauracji – jedyną możliwością skorzystania z usług lokali było zamówienie dania na wynos i zjedzenie posiłku w domu.

Specjaliści niestety mieli rację – doczekaliśmy się drugiej fali koronawirusa. Wiąże się to z ponownymi surowymi restrykcjami, również dotyczącymi działania stacjonarnego restauracji. Najważniejsze jest oczywiście nasze bezpieczeństwo i zdrowie, ale trzeba przystosować się do nowych realiów i wykonywać swoją pracę w taki sposób, aby dalej uzyskiwać zyski. Czy systemy zamówień jedzenia online w branży gastronomicznej są remedium na problemy restauracji podczas pandemii COVID-19?

Dlaczego klienci restauracji cenią sobie systemy zamówień online?

Podczas długich tygodni, w których nie mogliśmy udać się do restauracji zamawialiśmy jedzenie do domu z dostawą albo odbiorem własnym. Przeważnie wyglądało to tak, że szukaliśmy na Internecie strony restauracji, oglądaliśmy menu, dzwoniliśmy do lokalu, a linia była ciągle zajęta. Jak już się dodzwoniliśmy to okazywało się, że musimy czekać na dostawę 2 godziny. Dostaliśmy informację, że dostawca nie ma terminala płatności, więc trzeba skoczyć do bankomatu po gotówkę. Dostarczone jedzenie często było niezgodne z zamówieniem. Pewnie każdy z nas spotkał się z podobną sytuacją. Było to spowodowane tym, że w restauracji było mniej pracowników, ciągle dzwoniły telefony, zamówienia trzeba pisać na kartkach i przekazywać do kuchni. Niestety daje to możliwość popełnienia wielu błędów.

Wyżej opisane sytuacje zdarzają się również przy normalnym działaniu restauracji. Metodą na wyeliminowania niedoskonałego systemu telefonów z zamówieniami i systemu karteczkowego są właśnie zamówienia online. System zamówień online pozwala klientowi na:

  • wejście na stronę restauracji, gdzie uzyskuje dostęp do pełnego menu – cen, zdjęć potraw, składników,
  • dodanie do koszyka wybranych dań wraz z dodatkami,
  • poinformowanie odbiorcy o istotnych kwestiach, przykładowo o alergii na jakiś składnik,
  • wybór opcji dostawy (odbiór własny lub płatna dostawa do domu),
  • wybór metody płatności (gotówka, płatność kartą lub płatność online).

Proces zamówienia przebiega więc łatwo, wygodnie i sprawnie. Należy również dodać, że systemy zamówień online są nowoczesnym sposobem zamawiania jedzenia. Dobrze prosperująca restauracja chcąca utrzymać się na rynku powinna wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i zainwestować również w niezależny marketing online.

Jakie są podstawowe plusy systemu zamówień online dla restauracji?

  • Oszczędność czasu – pracownicy nie tracą czasu na odbieranie telefonów i zapisywanie informacji na kartkach. Dodatkowo rozmowa z niezdecydowanym lub zmieniającym zdanie klientem może zabrać sporo czasu.
  • Większa wygoda realizacji zamówienia – raporty o nowych zamówieniach przychodzą online razem ze wszystkimi szczegółami, tak więc ryzyko pomyłki lub pominięcie ważnego szczegółu powiedzianego przez telefon jest minimalne.
  • Prezentacja szerszej oferty to szansa na większe zyski – jeśli klient ma zapisany numer restauracji i zadzwoni zamówić pizzę brocolli to na tym zamówienie się zakończy. Ale jeśli wejdzie na system zamówień online i zobaczy zdjęcie apetycznej sałatki, chrupiących frytek lub orzeźwiającego napoju to może zamówi nie tylko pizzę?
  • Niezależny marketing restauracji – System zamówień online pozwoli na lepsze budowanie marki, korzystniejsze pozycjonowanie w wyszukiwarce internetowej i rozbudowanie marketingu.
  • Budowa własnej bazy klientów – pozyskanie bazy klientów, do których można wysyłać treści marketingowe zachęcające do powrotu do naszej restauracji.
  • Baza informacji o zamówieniach – osoba zarządzająca będzie miała dostęp do informacji, ile zamówień złożono w danym dniu czy miesiącu, ile było odwiedzin na stronie, co klienci najchętniej zamawiają.

Jakie możliwości ma restauracja przy wyborze systemu zamówień online?

W zależności od rodzaju restauracji, strategii marketingowej a także możliwości finansowych restauracja ma kilka możliwości wdrożenia systemu zamówień online:

  • zlecenie przygotowania indywidualnej strony www razem z możliwością wykonania systemu zamówień online – to koszt kilku tysięcy złotych w profesjonalnej firmie programistycznej.
  • zainwestowanie w stronę systemu zamówień online – kilkaset do kilku tysięcy złotych bez prowizji od uzyskanych zysków,
  • współpraca z portalami pośredniczącymi w zamówieniu jedzenia – całkowity brak albo niewielka opłata wstępna ale comiesięczne wysokie prowizje od zamówień (10-30%).

Specjalista od marketingu w restauracji powinien zapoznać się z wszystkimi trzema powyższymi rodzajami systemów, poznać oferty (funkcjonalności, koszty) a także przeanalizować własne możliwości finansowe. Nie bez znaczenia jest również długość działania restauracji i pozycja restauracji na rynku. Menedżer przed podjęciem decyzji o wyborze systemu zamówień online powinien odpowiedzieć sobie na następujące pytania:

  • Jakie funkcjonalności systemu są kluczowe dla restauracji?
  • Czy restauracja poszukuje nowych klientów czy chce usprawnić składanie zamówień stałym klientom, często powracającym do restauracji?
  • Czy restauracja zamierza budować własną niezależną pozycje na lokalnym rynku czy też chce zostać „skanibalizowana” przez duże portale pośredniczące w obsłudze i pozyskaniu zamówień online?
  • Czy restauracja nastawia się głównie na obsługę nowych klientów czy tych powracających, znających standard lokalu?

Redaktor FooDeliver.pl, pasjonatka gastromarketingu i dobrej kuchni, marketingowiec. Specjalistka produktu FooDeliver.pl.