Samodzielny marketing w systemach zamówień online – kody rabatowe, SMS-y i wiadomości mailowe
„Jak prowadzić marketing restauracji?”
Wiele restauracji boryka się z pytaniem, jak poprowadzić marketing, aby przyciągnąć klientów i uzyskać zysk, ale nie wydać majątku. Systemy zamówień online wyposażone w możliwość generowania kodów rabatowych, wysyłanie smsów i maili dają możliwość prowadzenia samodzielnego marketingu bez ponoszenia dużych kosztów. Dzięki takiemu systemowi mamy też dostęp do bazy klientów, którzy wyrazili zgodę na marketing i możemy do nich kierować treści zachęcające do odwiedzin w lokalu lub złożenie zamówienia online.
Przy tak dużej konkurencji na rynku oraz mocno rozwiniętego marketingu w branży gastronomicznej nie wystarczy wygenerować kodu rabatowego i podać go tylko na Facebooku pisząc „W ten weekend po z kodem rabatowym PIZZA dostaniecie rabat w wysokości 10%”. Wysłanie smsa o treści „Dzisiaj jesteśmy otwarci od 11 do 23 – Zapraszamy” to zdecydowanie za mało. Niestety krótka i zwięzła wiadomość mailowa „Nasza restauracja zmienia godziny otwarcia. Będziemy na Państwa czekać codziennie od 11 do 23. Zapraszamy” prawdopodobnie trafi do kosza lub do spamu.
Nie wystarczy więc sam dostęp do możliwości marketingowych, ale trzeba z nich umiejętnie korzystać, czego musi nauczyć się właściciel lub menedżer restauracji. Stosując porównanie można stwierdzić, że takie funkcjonalności systemów online są jedynie wędką. Do złapania pełnego wiadra ryb potrzebny jest jednak rybak, który wie jak obsłużyć sprzęt, jaką przynętę zastosować oraz w jakich miejscach biorą ryby.
Kody rabatowe – jak je stosować w restauracji
Wszyscy uwielbiamy rabaty – nie ważne czy kupując meble, robiąc zakupy spożywcze czy zamawiając jedzenie w restauracji. Kody rabatowe ustanawiane na zamówienia stacjonarne w restauracji czy też generowane w systemach zamówień online pozwalają na samodzielny marketing i zachęcenie klienta do zamówienia potrawy. Któż nie skusi się na darmową kawę do pysznego domowego deseru? Kto nie skorzysta z 20% rabatu na całe zamówienie przy zakupie dwudaniowego obiadu?
Generowanie kodów rabatowych online albo offline nie generuje żadnych kosztów. Niektórzy mogliby powiedzieć, że jest to nieopłacalne, bo dając klientowi coś gratis lub za mniejszą cenę restauracja traci pieniądze. Jednakże dzięki kodom rabatowym więcej klientów skorzysta z usług lokalu i zakupi większą ilość potraw. Jeśli małżeństwo przyjdzie na obiad do restauracji to zje jedno danie i pójdzie na lody albo ciasto do kawiarni. Ale jeśli klienci dostaną kod rabatowy na kawę gratis do deseru to zamówią i obiad, i deser. Nawet podając kawę gratis restauracja zarabia więcej niż ewentualnie zainwestowała a dodatkowo zyskuje zadowolonego klienta, który wróci i poleci restaurację znajomym.
Ważne jest to, aby stosować dwa rodzaje rabatów, aby dotrzeć do większej liczby klientów:
- kody rabatowe na skorzystanie z usługi w lokalu. Można je przekazać klientom na ulotkach, Facebooku czy na stronie internetowej. Przykładem mogą być następujące przekazy:
- Zapraszamy do naszej restauracji w najbliższy weekend w godzinach 12-23. Przy zamówieniu domowego deseru i podaniu kelnerowi kodu rabatowego AROMATYCZNA KAWA otrzymacie w gratisie kawę espresso albo kawę latte.
- Lato to czas świeżych i zdrowych warzyw. W okresie letnim od czerwca do września będziemy przygotowywać dla Was pyszne zupy kremy z warzyw od lokalnych dostawców. Z kodem rabatowym ZIEMNIAK podanym kelnerowi dostaniecie aromatyczną zupę za jedyne 5 złotych.
- kody rabatowe na zamówienia online przekazane klientom na stronie internetowej, na Facebooku (warto podlinkować stronę zamówień), na ulotkach czy nawet na papierowej torbie z zamówieniem. Dużym plusem jest to, że po zakończeniu akcji promocyjnej w systemie zamówień FooDeliver znajdziemy informację, jak wiele osób skorzystało z danego kodu. Dzięki temu właściciel dowie się jakie zyski przyniosła dana akcja marketingowa. Przekaz może brzmieć następująco:
- Tylko w najbliższy weekend przy wpisaniu do naszego systemu zamówień kodu rabatowego SMACZNEGO otrzymacie 10% rabatu na całe zamówienie!
- Romantyczne walentynki w domu? Nie każ drugiej połówce gotować. Na naszej stronie zamówień online możesz tylko 14 lutego zamówić wszystkie dania i desery z 14% zniżką przy wpisaniu kodu rabatowego MIŁOŚĆ.
Wiadomości mailowe – wysyłanie treści marketingowych do klientów restauracji
Klienci przy zamówieniach online powinni podać adres mailowy. Wyrażając zgodę na wysyłanie treści marketingowych pozwalają restauracji na prowadzenie marketingu online oraz przekazywanie różnych treści. Co jednak zrobić, żeby wiadomości mailowe od restauracji nie wylądowały w koszu albo spamie skrzynki mailowej klienta:
- Tytuł maila ma przyciągać uwagę ale też nieść za sobą jakieś przesłanie.
- Wiadomości powinny być wysyłane z częstotliwością nie częstszą niż raz na kilka dni czy nawet tydzień. Klient wchodząc na skrzynkę mailową raz na kilka dni i widząc 5 wiadomości od restauracji nawet nie będzie miał ochoty ich otworzyć.
- Treść wiadomości powinna zawierać niepowtarzające się, ciekawe albo ważne informacje. Informujmy klientów o zmianach godzin otwarcia, nowych pozycjach menu, o promocjach czy kodach rabatowych. Wiadomość powinna zaciekawić i zachęcić klienta do odwiedzin lokalu albo do zamówienia online.
- W treści wiadomości warto podać link do strony internetowej restauracji, do Facebooka czy do strony zamówień online, żeby klient od razu mógł się przenieść na stronę, gdzie może zobaczyć menu, zdjęcia, czy ma możliwość złożenia zamówienia.
Poniżej zamieszczamy przykład ciekawej, zachęcającej i marketingowej wiadomości mailowej do klienta restauracji.
Temat: Restauracja Romantyczna zaprasza na kolację pod gwiazdami
Drodzy Goście,
miło nam poinformować, że Restauracja Romantyczna przygotowała na okres wakacyjny letni ogródek. Miejsce jest pełne zieleni i kwiatów. Dla wygody Gości wyposażyliśmy go w ratanowe fotele z poduszkami i kocami na chłodne wieczory. Po zmroku dzięki świecom i lampom zagwarantujemy cudowny klimat pod gwiazdami. Zarezerwuj stolik już dzisiaj pod numerem 123-456-789.
Zapraszamy do sprawdzenia naszego wakacyjnego menu na naszej stronie www – znajdziecie tam też zdjęcia naszego pięknego ogródka. Jeśli jednak macie ochotę na pyszny obiad lub kolację zjedzone w domu, to zapraszamy do zamówień online na naszej stronie www.
Pozdrawiamy i do zobaczenia! Zespół Restauracji Romantycznej
Wiadomości SMS – wysyłanie treści marketingowych do klientów restauracji
Nie każdy sprawdza skrzynkę mailową codziennie – wiele osób robi to raz w tygodniu. Duża grupa osób wchodzi na Facebooka raz na kilka dni a część po prostu nie ma strony na Facebooku. Ale zdecydowana większość posiada telefon czy to starszej generacji czy smartfona. Powyżej 90% z tych osób nie wychodzi z domu bez zabrania ze sobą telefonu.
SMSy są bardzo dobrym narzędziem marketingowym, bo w przedziale wiekowym 15 do 70 lat tylko jednostki nie posiadają telefonu komórkowego. Takie wiadomości pozwalają więc na dotarcie do największej grupy klientów i restauracja może mieć pewność, że 95-99% osób otworzy wiadomość i się z nią zapozna. Mimo tego, że SMSy są krótkie to mogą zawierać najważniejsze treści i dotrzeć do dużej grupy odbiorców. Warto nawet dodać link do strony www z systemem zamówień online, żeby klienci jednym kliknięciem w smartfon mogli się przenieść do odpowiedniej strony. Mając bazę klientów z systemu zamówień online restauracja może wysyłać treści marketingowe i dzięki temu zarabiać.
Wysyłanie smsów z telefonu może być niekorzystne, bo klient jako nadawcę zobaczy obcy numer telefonu. Korzystniejsze będzie wysyłanie smsów z systemu zamówień online, gdzie możemy spersonalizować nadawcę, podając nazwę lokalu, np. ROMANTYCZNA.
Przykładowe SMSy, które mogą zachęcić klientów do odwiedzin w lokalu lub zamówień online:
- Tylko dzisiaj otrzymasz 10% rabat na całe menu wpisując w systemie zamówień online kod LATO. Wejdź na stronę www i zamów już teraz!
- W tym tygodniu mamy święto pizzy. Do każdej dużej pizzy zamówionej w lokalu albo online (zamów tutaj) dajemy litr Coca-Coli i dwa sosy gratis!