Indywidualny system do zamówień online w restauracji – plusy i minusy
Współpraca ze znanymi platformami do zamówień online może przynieść spore korzyści dla lokalu. Niestety współpraca z niektórymi platformami wiążę się również z wysoką prowizją, brak niezależności marketingowej, reklamowanie platformy zamiast własnej marki restauracji czy też brak dostępu do bazy klientów. W związku z tym warto zainwestować we własny system obsługi i pozyskiwania zamówień jedzenia online. W zależności od potrzeb i możliwości finansowych możemy zainwestować:
- we własną, indywidualną stronę internetową, na której zintegrowana zostanie możliwość obsługi zamówienia online jedzenia,
- w abonamentowy system zamówień online, który może być podstroną naszej strony głównej lub całkowicie odrębną stroną.
Własna strona internetowa restauracji z możliwością zamówień online
Indywidualna strona internetowa z możliwością zamawiania online to coś, na co bardzo wielu klientów zwraca szczególną uwagę. Dobrze wykona i funkcjonalna strona www może być wielkim plusem restauracji i tworzyć spójną markę. Klienci zwracają uwagę na wygląd i funkcjonalność strony, dlatego też powinna wyglądać bardzo dobrze, być nowoczesna a także responsywna. Dzięki indywidualnej stronie internetowej budujemy i umacniamy markę własnej restauracji.
Plusy własnej strony internetowej z funkcjonalnością zamówienia jedzenia online to:
- nowoczesna komunikacja i ułatwienie klientowi złożenia zamówienia,
- własna baza klientów, do których możemy wysyłać treści marketingowe,
- możliwość pokazania klientowi zdjęć wnętrza restauracji oraz zdjęć dań, które zachęcą do odwiedzin w naszym lokalu oraz zamówień do domu,
- przedstawienie klientowi podstawowych informacji teleadresowych, godzin otwarcia, czy też informacji o organizacji imprez okolicznościowych,
- reklamowanie swojej marki i jej umacnianie na rynku,
- po zleceniu wykonania indywidualnej strony i jednorazowej opłacie restauracja posiada stronę www na własność. Nie trzeba się więc z nikim dzielić zyskami czy płacić comiesięcznego abonamentu.
Inwestycja we własną stronę internetową wraz z możliwością zamówień online to koszt od 2 do nawet 20 tysięcy złotych. Cena zależy od tego, jak doświadczoną firmę wybierzemy, jakich funkcjonalności potrzebujemy, czy chcemy aby nasza strona była w 100% indywidualna czy może zgadzamy się na zakup szablonu, który zostanie dostosowany do naszych potrzeb. Kiepska jakościowo strona internetowa może skutecznie odstraszać klientów, więc jeśli decydujemy się na takie rozwiązanie, to lepiej zapłacić więcej i wybrać renomowaną firmę i mieć produkt najwyższej jakości.
Firmy programistyczne oferują:
- stworzenie nowoczesnej, indywidualnej strony internetowej dopasowanej do naszych potrzeb i o wybranym przez nas wyglądzie,
- zintegrowany ze stroną system pozwalający na zamawianie dań i płacenie za nie online,
- system restauracyjny spójny ze stroną pozwalający na rezerwację stolików,
- prosty i intuicyjny panel do samodzielnego zarządzania stroną www,
- pozycjonowanie, co pozwoli klientom na lepsze znajdywanie strony w wyszukiwarce,
- obsługę techniczną strony, aktualizacje i naprawę błędów.
Dobrze wykonana, nowoczesna, funkcjonalna i przykuwająca oko strona internetowa to same plusy. Jest jednak kilka minusów:
- wysoka cena za unikalną i responsywną stronę www, na którą nie każda restauracja może sobie pozwolić,
- konieczność stałej aktualizacji strony i dbania o znajdujące się na niej treści,
- ryzyko, że spora inwestycja zostanie zaprzepaszczona przez nieprofesjonalne działania marketingowe osób zarządzających restauracją.
Systemy zamówień online dla branży gastronomicznej
Firmy programistyczne zdają sobie sprawę z tego, że nie każdą restaurację stać na jednorazowy wydatek rzędu 5-10 tysięcy złotych na stronę internetową z nowoczesnymi funkcjonalnościami. Na rynku jest wiele firm, które wyszły naprzeciw takim właśnie restauracjom. Firmy te stworzyły swoiste szablony systemu zamówień online wraz z najważniejszymi funkcjonalnościami i za opłatą abonamentową dostosowują szablon do restauracji klienta. Lokal korzysta z systemu tak długo jak płaci abonament. Może się to kojarzyć ze znanymi platformami zamówień online, które za spore opłaty wstępne, abonament czy prowizję od zysku rzędu 15-30% wciągają restaurację na swoją platformę. Nic bardziej mylnego.
Co więc różni indywidualny system zamówień online od znanych platform oferujących swoje usługi?
- Budowa własnej marki restauracji – dzięki takiemu systemowi restauracja reklamuje wyłącznie siebie a nie platformy zewnętrzne,
- Samodzielna kontrola płatności – płatności przechodzą jedynie przez operatora płatności online (np. PayU, TPay, Przelewy24.pl, Dotpay.pl) i restauracja może sama nimi zarządzać. Pieniądze nie przechodzą więc przez inną firmę,
- Samodzielny marketing do własnej bazy klientów – restauracja ma dostęp do pełnej bazy klientów przez co może sama rozsyłać treści marketingowe bez konieczności płacenia za dodatkowy marketing innej firmie,
- Zarządzanie menu i treścią na stronie systemu – lokal ma możliwość zmieniania treści znajdującej się na stronie co nie jest niestety łatwe na platformach zamówień online, gdzie każda zmiana musi być zatwierdzona odgórnie,
- Niski abonament – abonament przy takim systemie wynosi 50-100 zł miesięcznie lub 500-1000 zł na rok. Opłata za współpracę z platformami zamówień online jest kilkukrotnie droższa.
Z powyższych informacji bardzo łatwo dostrzec plusy inwestycji we własny system zamówień online.
FooDeliver – system obsługi i zarządzania zamówieniami online dla gastronomii
Firma 4B Systems zajmująca się programowaniem, projektowaniem, promocją serwisów internetowych i aplikacji stworzyła nowoczesny system zamówień online FooDeliver. Oferujemy gastronomom system responsywny i nowoczesny. Restauracja płaci wyłącznie abonament bez jakichkolwiek prowizji od sprzedaży. Lokal sam zarządza swoją stroną, zawartymi na niej treściami i ma dostęp do bazy klientów co pozwala na prowadzenie samodzielnego marketingu. Firma zapewnia również integrację strony z wybranym operatorem płatności online.
Plusy systemu FooDeliver dla klienta restauracji:
- Klient wchodząc na stronę systemu zamówień online uzyskuje podstawowe informacje teleadresowe, może sprawdzić godziny otwarcia oraz godziny obsługi dostaw do domu, może zobaczyć również zdjęcia restauracji lub wykonanych potraw. Dodatkowo klient może zapoznać się z dodatkowymi informacjami o lokalu, menu oraz z regulaminem i polityką prywatności,
- Potencjalny klient może prześledzić całe menu wraz ze zdjęciami potraw i wybrane dania dodać do koszyka. System pozwala na dodanie atrybutów, które pozwolą klientowi na wybranie dodatków, np. stopnia wysmażenia mięsa, grubości pizzy, dodatkowych sosów, składników potrawy, itp.
- Konsument może również wybrać dogodną opcję dostawy (płatna dostawa do domu albo odbiór własny) oraz płatności (gotówka, płatność kartą czy też płatność online),
- Osoba składająca zamówienie powinna podać imię, nazwisko, numer telefonu, adres mailowy i adres dostawy. Klient może w dodatkowej wiadomości napisać jakieś ważne informację, np. prośbą o dostawę o konkretnej godzinie lub informację o swojej alergii na orzechy.
- Klient ma możliwość wyrazić zgodę na otrzymywanie treści marketingowych od restauracji, co umożliwia restauracji budowę własnej bazy klientów.
Plusy systemu FooDeliver dla właściciela restauracji:
- Lokal otrzymuje nowoczesną stronę zarządzania systemem dla administratora. W sposób prosty i intuicyjny można samodzielnie dodawać, zmieniać, usuwać wszystkie informacje zawarte w systemie,
- System bardzo łatwo jest dostosować do naszego menu poprzez dodanie różnego rodzaju atrybutów np. dodatkowych składników, grubości ciasta na pizzę czy sosu do makaronu,
- Restauracja ma dostęp do wszystkich zamówień złożonych przez system co pozwala na tworzenie różnego rodzaju statystyk i poznania potrzeb klientów,
- System pozwala restauracji na samodzielny marketing, a więc wysyłanie smsów, maili do klientów oraz generowanie kodów rabatowych,
- FooDeliver jest zintegrowany z API Google Maps, na której można ustalać strefy dostaw co pozwoli na lepsze zarządzanie dostawami do klientów.