Otwarcie własnej działalności gastronomicznej – burgerowania
Kilka lat temu bardzo popularne stały się bary wyspecjalizowane w przygotowaniu prawdziwych wołowych burgerów czyli właśnie burgerownie. Na rynku widać duży popyt na burgery. Dalej są one bardzo popularne, więc jest to dobry pomysł na otworzenie lokalu gastronomicznego. Jako konsumenci mamy ochotę zjeść pysznego burgera zamiast lunchu w pracy, przy okazji zakupów w galerii, na spacerze po centrum miasta czy przy wieczornym spotkaniu ze znajomymi czy rodziną. Uwielbiamy burgery, co sprawia, że otworzenie burgerowni może być strzałem w dziesiątkę. Trzeba jednak pamiętać, że znamy już rynek burgerów – wiemy co lubimy a czego nie, potrafimy odróżnić świeżo zmielone mięso od zamrożonych podrobów oraz sos wykonany na miejscu od tego taniego z pojemnika. Każda próba zaproponowania czegoś gorszego jakościowo zostanie więc zauważona.
Konkurencja na rynku burgerowni
Zagrożeniem przy otworzeniu Burgerowni jest spora konkurencja. Nawet restauracje serwujące obiady rodzinne zaczęły dodawać do swojego menu również burgery. W obecnych czasach staramy się żyć zdrowo i jeść zdrowo, więc dużo bardziej niż wcześniej zwracamy uwagę na jakoś potraw, które spożywamy. Dlatego niezbędne jest wyróżnienie się na tle konkurencji jakością, smakiem, profesjonalizmem i czymś unikalnym. Jeśli uda się to zapewnić – klienci na pewno to docenią i wybiorą ten lokal spośród konkurencji.
Burgerowania – konieczne decyzje przed otworzeniem działalności
Otwarcie działalności gospodarczej to nie to samo co zaplanowanie weekendowej wycieczki w góry. Trzeba przemyśleć bardzo wiele kwestii finansowych, prawnych, organizacyjnych i innych. Myślisz o otworzeniu Burgerowni? Dowiedz się, co musisz przemyśleć i jakie decyzje trzeba podjąć.
1. Własny lokal, foodtruck czy franczyza?
Plusem franczyzy jest pomoc finansowa i organizacyjna związana z otworzeniem działalności. Dodatkowo otwieramy lokal pod znaną już marką. Minusem z kolei jest konieczność dzielenia się zyskiem i brak możliwości dokonywania indywidualnych zmian.
Foodtruck z burgerami jest mobilny, więc można nim dojechać w dowolne miejsce. Comiesięczne koszty eksploatacyjne będą niższe niż te w lokalu. Minusem jest brak większej ilości miejsc do konsumpcji i mocne uzależnienie od warunków pogodowych. Otworzenie własnego lokalu daje możliwość ugoszczenia gości w restauracji, gdzie będą mogli nie tylko zjeść ale także miło spędzić czas niezależnie od pogody. Taka opcja daje możliwość rozwoju kreatywności w kuchni. Minusem są wyższe koszty inwestycyjne i związane z prowadzeniem działalności.
2. Sprzęt używany czy nowy?
Nowy sprzęt jest pewniejszy, ale i droższy. Jednakże można uzyskać ze sklepu nawet kilkuletnią gwarancję, która zapewnia bezpieczeństwo. Sprzęt używany będzie dużo tańszy, ale bez gwarancji. Nie mamy też pewności, czy wcześniej był stosowany zgodnie z przeznaczeniem.
3. Jakie jest niezbędne wyposażenie burgerowni?
- Wyposażenie kuchni: lodówki, płyty grillowe, blendery, piekarnik, patelnie, maszynki do mielenia mięsa, frytkownica, naczynia, sztućce, noże.
- Wyposażenie sali: meble, stoliki, krzesła, zastawa stołowa, ozdoby, oświetlenie.
4. Jaką lokalizację i jaki lokal wybrać?
Burgerownie najbardziej się sprawdzają przy centrach handlowych, w centrum miasta, w innych miejscach większego skupienia ludzi. Zaletą małego lokalu są mniejsze koszty, bardziej kameralny klimat. Większy lokal to większe koszty ale również możliwość większego zarobku.
5. Dowóz do klienta czy odbiór na miejscu?
Klienci oczekują możliwości dostarczenia potraw do domu czy pracy, brak takiej opcji mógłby negatywnie wpłynąć na liczbę zamówień. Jeśli jednak nie chcemy dowozić potraw, można zaproponować mały rabat dla osób odbierających dania w lokalu. Jeśli planujemy dowóz zamówień, to należy przemyśleć kwestię samochodu, kosztów poniesionych na paliwo oraz zatrudnienie kierowcy i odpowiednio określić koszt takiej dostawy.
6. Czy inwestować w stronę www z systemem zamówień online?
Strona www jest wizytówką lokalu. Niestety koszt zbudowania pełnej, indywidualnej strony internetowej z możliwością zamówień online to koszt od kilku do nawet kilkunastu tysięcy złotych. Świetną alternatywą jest współpraca z firmą oferującą indywidualne systemy zamówień online. Dla przykładu system Foodeliver to responsywna strona www dająca możliwość zamawiania i płacenia online. Licencja jest udostępniana w ramach stałego abonamentu miesięcznego lub rocznego – bez żadnych prowizji od zarobku!
7. Sprzedawać alkohol czy nie?
Aby sprzedawać alkohol należy wykupić koncesję. 525,00 zł kosztuje zgoda na sprzedaż napojów alkoholowych zawierających do 4,5 % alkoholu i piwa. Jeśli Burgerowania jest nastawiona na sprzedaż na wynos w lokalu albo w Foodtrucku – koncesja na alkohol nie jest wtedy niezbędna. Jeśli jednak otwieramy lokal działający do wieczora, z miejscami do siedzenia a w letnie miesiące z ogródkiem na zewnątrz to sprzedaż chociażby piwa można znacznie zwiększyć zyski i zwiększyć ilość zadowolonych klientów.
Biznesplan dla Burgerowni
Może się wydawać, że biznesplan jest potrzebny tyko do uzyskania zewnętrznych środków finansowania takich jak kredyt czy dotacje. Ale oprócz tego jest składową faktów, planów, przypuszczeń, analiz wszystkich informacji związanych z otworzeniem działalności. Pozwala na spojrzenie na pomysł z szerszej perspektywy i ewentualne wprowadzenie zmian mających na celu poprawienie planu.
Biznesplan powinien się składać z 10 kroków:
- Opis planowanej działalności – opisz dlaczego zdecydowałeś się na otworzenie Burgerowni, jaką masz wiedzę i kompetencje w tej dziedzinie. Opisz czym chcesz się wyróżnić na tle konkurencji. Przekonaj i siebie i każdego, kto będzie czytał ten biznesplan, że Twoja firma ma szansę na sukces.
- Analiza rynku i konkurencji – wskaż swoją konkurencję na rynku lokalnym i ich ofertę. Sprawdź ceny konkurencji. Udowodnij, że lokalizacja Burgerowni i przygotowywane dania mogą wyróżnić Cię na tle konkurencji.
- Prognoza finansowa – wskaż jaki masz budżet na otworzenie działalności. Masz własne środki czy planujesz zaciągnąć kredyt w banku lub skorzystać z dofinansowania na otworzenie działalności?
- Analiza kosztów – Wypisz wszystkie koszty inwestycyjne związane z otworzeniem Burgerowni (niezbędne pozwolenia, remont, sprzęt, meble) ale także comiesięczne (opłaty, marketing, pracownicy, paliwo). Wskaż jakich przychodów się spodziewasz. Sprawdź czy przewidywane zyski nie będą mniejsze niż koszty.
- Analiza wrażliwości – przygotuj się na problemy, które mogą się pojawić. Wypisz możliwe problemy i sposoby na ich rozwiązanie. Co zrobisz, jeśli ze względu na dużą konkurencję, Twoja Burgerownia będzie miała mało stałych klientów? Co zrobisz, jeśli o Twoim lokalu zaczną krążyć niepochlebne opinie?
- Analiza SWOT – wypisz mocne i słabe strony ale także szanse i zagrożenia dla Twojego lokalu. Dzięki temu dowiesz się, czy mocne strony i szanse na rozwój przeważają minusy i możliwe zagrożenia dla działalności.
- Planowane zatrudnienia – wskaż ile osób chcesz zatrudnić, jakie masz wymagania wobec pracowników i jaką stawkę możesz im zaoferować.
- Plan marketingowy – naszkicuj plan marketingowy zarówno na otwarcie restauracji jak i na dalsze działanie. Zaplanuj działania marketingowe mające na celu zdobycie nowych klientów i utrzymanie obecnych. Przemyśl możliwość wdrożenia systemu zamówień online.
- Opis dalszego rozwoju przedsięwzięcia – opisz jakie masz dalsze plany związane z Burgerownią. Za rok albo dwa chciałbyś rozszerzyć menu, przenieść się do innego lokalu a może marzysz o sieci lokali?
- Podsumowanie – jest to miejsce na analizę wcześniejszych punktów oraz wyciągnięcie wniosków.
Jak prowadzić burgerownie, aby klienci ją pokochali?
Lubimy przebywać w ładnych miejscach, nie ważne czy w stylu nowoczesnym, rustykalnym, amerykańskim czy innym – wystrój ma być schludny ale i przyciągający wzrok. Musi zachęcać do wejścia i spędzenia tam czasu wolnego. Wszystkie elementy wystroju, materiały promocyjne i marketingowe, strona www powinny mieć wspólny styl i kolorystykę. Jest to częścią budowania i umacniania marki.
Bez pysznego jedzenia nawet rewelacyjny wystrój czy przesympatyczna obsługa nie zapewnią oczekiwanej ilości zamówień. Potrzeba zapewne tygodni jak nie miesięcy przed otwarciem aby stworzyć unikalne, ciekawe i smaczne menu mogące przypaść do gustu wielbicielom burgerów. Zastanów się co zrobić, żeby dogodzić klientom:
- oprócz standardowych burgerów wołowych można zaproponować burgery drobiowe, rybne lub wege;
- nie kupuj gotowych, mrożonych krążków mięsa – klienci chcą otrzymać produkt najwyższej jakości, czyli świeże mięso bez konserwantów. Można podjąć współpracę z lokalnym rzeźnikiem i kupować albo zmielone mięso albo kawałki do samodzielnego mielenia;
- nie kupuj bułek w supermarketach – podejmij współpracę z lokalną piekarnią lub sami wypiekajcie bułki jasne, ciemne i wege;
- warto zadbać o jakość warzyw – może uda się podjąć współpracę z lokalnym gospodarstwem;
- bądź kreatywny i zaskakuj klientów sezonowymi burgerami i nowościami od czasu do czasu;
- klient wyczuje gotowy sos z tuby, postaraj się więc wykonać autorskie sosy – nadadzą one unikalnego smaku burgerom;
- zadbaj o prezentację potraw, również w przypadku opakowań na wynos – w końcu jemy oczami.
Marketing w Burgerowni
W branży gastronomicznej jest bardzo duża konkurencja, dlatego też nie wystarczy być – trzeba cały czas budować relację ze stałymi klientami i podejmować działania mające na celu zdobycie większej ilości klientów.
Warto otworzyć strony Burgerowni na portalach społecznościowych, np. Facebooku i Instagramie. Samo założenie konta jednak nie wystarczy – trzeba regularnie dodawać posty, zdjęcia, zachęcać klientów do dyskusji. Warto przemyśleć okazjonalne rabaty, program lojalnościowy czy konkursy z nagrodami. Narzędziem pomocnym w prowadzeniu samodzielnego marketingu jest indywidualny system zamówień online Foodeliver. Dzięki niemu Burgerowania:
- daje klientowi możliwość zapoznania się z informacjami o lokalu, zobaczenie zdjęć, rezerwację stolika, złożenie zamówienia online i jego opłacenie online;
- buduje bazę stałych klientów, do których może generować treści marketingowe – kampanie sms i mail;
- ma możliwość tworzenia różnych rabatów i przekazywania ich klientom, aby zachęcić do kolejnych zamówień;
- może dać klientom możliwość uczestnictwa w programie lojalnościowym – po spełnieniu wymogów programu przy zamówieniach online klient otrzyma wiadomość z rabatem;
- ma możliwość tworzenia planów marketingowych, dzięki którym klienci będą otrzymywać wiadomości po określonej ilości dni od ostatniego zamówienia.